Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

måndag 2 juli 2018

Spaljerat äpple

Nu är det hög tid att plocka bort lite frukt (eller kallas det kart ännu?) på det spaljerade äpplet. Det är väldigt rikligt med frukt, trots att jag såg få insekter under blomningen. Sorten är 'Aroma'. Har köpt trädet som vanligt fruktträd och spaljerat allt eftersom utmed vajrar mellan stolpar i vår pergola.
Svårt att fotografera ett "genomskinligt" träd. 

Lite väl mycket frukt så det behöver gallras för att det ska bli bra och goda äpplen. 

Igår hade vi "öppen trädgård". En helt ny erfarenhet för oss. Cirka 100 personer tittade in. Många från närområdet, grannar, vänner och förstås även helt okända personer. Så trevliga människor allihop. Mycket odlingsprat och många erfarenheter kring torka utbyttes. Torktåliga växter stod högt i kurs. Jag har några rabatter i full sol som har klarat sig ganska fint, med lite stödbevattning. Flest frågor kring växter fick jag om rosen 'Mozart'. En riktigt fin ros. Sedan var det många som undrade över Röd lejonsvans Phlomis tuberosa och Slöjsilja, Ammi majus. Taro, Colocasia esculenta var en annan växt som många undrade över. Jag har den i krukor för den är inte härdig men bladen är stora och fantastiska. Knölen äts i en del varmare länder. Hade plockat fram lite växter och trädgårdsprydnader till försäljning. Helt klart är betongprydnad på armeringsjärn är en bristvara i många hem för det var riktig rusning efter dem. Jag hann inte ta några bilder under tiden utan det fick bli före och efter kl 10-17.

Rosen 'Mozart' väckte uppmärksamhet.

Röd lejonsvans, Phlomis tuberosa

Slöjsilja, Ammi majus

Blandad rabatt i full sol med perenner och annueller.
Taro, Colocasia esculenta. Den får riktigt stora blad


15 kommentarer:

  1. Hejsan Helene!
    Överlycklig är jag att du blev mitt besöksmål i går. Din betagande, vackra trädgård gjorde djupt intryck på mig. Hela atmosfären, vilket jag är ute efter när jag besöker trädgårdar, bjöd på överraskningar. Att det är en sann konstnärssjäl som skapat detta paradis är inte att ta miste om. För gudsskull Helene! Om du bara orkar: Visa den oftare. Det är många med mig som behöver få uppleva den.

    Tusen, tusen tack att jag fick komma!
    Kram, Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anja och Anders. Det är jag som ska tacka för att ni kom och för de mycket, mycket fina orden. Jag tror vi har ungefär samma uppfattning av vad vi gillar så därför beundrar jag din trädgård och du gillar min.
      Kram Helene

      Radera
  2. Hej Helene

    Kul att se din Colocasia esculenta. ja, den är mycket lik min.
    100 trädgårdsintreserade är lagom om man ska hinna prata lite med dem också:)

    Ha en trevlig ny vecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade hela trappan full med krukor med Colocasia, så det var nog därför de drog till sådan uppmärksamhet. Ja man hann faktiskt prata med de flesta, om än inte så mycket.
      //Helene

      Radera
  3. Din Mozart rose ser veldig flott ut, og den har jeg ikke sett før. 100 stk. på besøk var jo veldig flott!

    SvaraRadera
  4. Ja Mozart är dessutom enkel att odla. Hundra var mycket mer än jag hade gissat på men det fungerade fint. Jag hade hjälp av familjen med kaffet, mm.
    //Helene

    SvaraRadera
  5. Din blandade rabatt är gudomlig, förstår att besökarna var hänförda.
    Allt gott!

    SvaraRadera
  6. Meget smukt espallieret æbletræ. Det kan du godt være tilfreds med. Her er der også alt for mange æbler på træerne, men jeg tror ikke jeg orker at tynde ud.
    Fint med alle dine gæster! Tænker de fik en rigtig god oplevelse i din skønne have.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ulla. det är enklare att tunna ut ett spaljerat äpple, annars hade jag nog inte gjort det.
      //helene

      Radera
  7. Nu föll jag pladask för din röda lejonsvans! Har bara sett den gula innan. Kan tänka mig att besökarna bjöds på mycket fint att titta på.
    Allt gott och kram
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan verkligen rekommendera Phlomis tuberosa. Tål torka fint och är stadig och bra. Även fröställningarna är fina och den håller sig på sin plats. Full sol rekommenderas.
      Kram Helene

      Radera
  8. Mozart är en vacker ros som stog på önskelistan förr :) Taro blev jag nyfiken på - gillar ju stora blad. Jag besökte Marta igår och blev kvar länge där. Så för mig blev det tyvärr inget besök hos dig.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina - du är välkommen vid annat tillfälle om du har tid och lust.
      //Helene

      Radera
  9. Vackert!
    Såg hos bloggen Anjashill att du hade öppet i söndags och att hon var så förtjust. Önskar jag var i Sverige under denna helg och också kunnat komma.

    SvaraRadera