Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

söndag 15 juli 2018

Makaonfjäril

Häromdagen fick vi besök av en riktigt fin fjäril - Makaonfjärilen. Stor, (upp till 9 cm mellan vingspetsarna) och väldigt vacker och ganska oskygg för mina närmanden. När jag letar efter uppgifter på nätet ser jag att den minskar i antal i hela Nordvästeuropa i takt med att de stora, fuktiga ängarna och mossarna utdikas eller växer igen. Den lever på flockblomstriga växter, och det har jag många. När jag såg den var det tydligt att nektar från enkelblommande dahlia samt zinnia var det den ville ha. Den flög varv efter varv till dessa sommarblommor som jag har i många, stora krukor på altanen. Detta gav mig en stor glädjekick mitt i i eländet med torka och vattenbrist. Här sympati-lider jag för vi har kommunalt vatten och jag är inte beroende av att odla för mitt uppehälle. Men det känns i trädgårdshjärtat.


Makaonfjäril

Makaonfjäril

Makaon butterfly



30 sek video i en makaonfjärils liv.

Fler bloggar om trädgård hittar du på Trädgårdsfägring.

10 kommentarer:

  1. Hej Helene!
    Den är så fin, har sett den i min dotters trädgård, ett tidigare år. Den var helt upptagen av blommorna , så jag fick studera den en lång stund.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. Hej Helene

    Makaonfjärilen är fantastisk! Den finns vid mit hus i Värmland hoppas den är framme nästa gång jag vistas där!
    Fina kort du tog!

    Ha en trevlig ny sommarvecka

    SvaraRadera
  3. Vilka bilder du har tagit av denna sällsynta skönhet, jag är riktigt imponerad!

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Den är så vacker... Har mest sett den i växthus tidigare, Oslo botaniska tex, men när vi paddlade förra veckan fladdrade en förbi. Mycket vacker :) Och kul att den ville landa hos dig.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Så heldig du har vært! Jeg hadde nok besvimt hadde jeg hatt besøk av den ;)
    Den er utrolig vakker. Så flotte bilder du har tatt av den. Zinnia er notert over blomster som må såes til neste år. Har aldri sett den her, men det er jo lov å håpe.

    SvaraRadera
  6. Hejsan Helene!
    Dessa bilder och den lilla videosnutten kan du gotta dig i vintermörker. Helt underbart.

    Just därför är det viktigt att försöka spara varje vattenskvätt så att blommorna får leverera livsviktiga näringsämnen. Så vackert och rörande!
    Ha't!
    /Anja

    SvaraRadera
  7. Åhh vilken snygging - så roligt med ett sånt ovanligt besök !
    Flockblommiga växter var det, får komma ihåg det till nästa år så kanske man kan locka den till trädgården !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  8. Oj, vad fina bilder du fått på Makaonfjärilen. Det är inte så ofta
    man ser den nuförtiden. Tycker förresten att fjärilar överlag är allt för få här i år!
    Har det månne med torkan att göra?
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. These butterflies are absolutely beautiful! I love the video you were able to capture of the butterfly. Thanks for the share. Hope you have a wonderful rest of your day, keep up the posts.
    World of Animals

    SvaraRadera
  10. Så vacker! Har aldrig sett den i vår trädgprd, hade varit kul med ett sådant besök. Zinnior och andra liknande blommor är ju populära bland många insekter, bra med sådana i trädgården. :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera