Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

torsdag 5 juli 2018

Buxbom och torka

I sommar har det ju varit väldigt torrt. Buxbom klarar normalt det fint hos mig, iallafall om den inte står i full sol.  Jag brukar klippa dem före midsommar. I år gjorde jag det i början av juni, men det har hänt att det inte har blivit av förrän i slutet av sommaren vissa år. Det har gått bra det också. 
Just när jag klippte i juni var det inte så varmt, men det har det ju varit både före och efter. De sidor som vetter mot söder har tagit lite stryk och är fläckvis torra och gula men skuggsidan är fin. Vattnar och gödslar och hoppas de ska pigga på sig. 
På några ställen i min trädgård har jag klippt lite "mönster" eller hittat på andra former. 
Hittills ingen buxbomssjuka men jag har också många olika arter och sorter. Har förstått att det är den finbladiga (Buxus microphylla) som är mest drabbad. 
Hur har ni det med buxbomen i torkan? Hur är det med buxbomssjukan? Klippt eller inte i år? Frisk och grön? Klippt i fantasifulla former? Eller helt enkelt bara rufsigt avslappnad?

I en buxbom har jag klippt ur ett hål och lagt i konstgjorda ägg på ett litet hönsnät. Skatorna är där och försöket ta hål på äggen. De knuffar ner dem. 




På flera av mina buxbomsbollar har jag klippt stjärnor i en våning ovanför bollen.

Har några buxbomshäckar som lutar rejält, som i bakre delen av bild. De står utmed en trappa. Jättesvårt att vattna dem när det är så pass brant.

6 kommentarer:

  1. Så fine buksbom du har! Likte den med eggene :)
    Fint med stjernemønster på toppen. Jeg har kun en buksbom, og den erven stikling jeg tok fra en som jeg kjøpte som døde etter på. Stiklingen overlevde. De trives ikke her, for de liker ikke kulden her om vinteren.

    SvaraRadera
  2. Hej Helene!
    Vad trevligt det ser ut med ägg och stjärnor. Har ingen buxbom, men de ser fina ut, speciellt om de är klippta.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  3. Hej Helene

    Kul idé med ägg - skatorna låter sig nog bara luras ett par tre gånger så har de nog lärt sig:)

    Ha en trevlig dag

    SvaraRadera
  4. Hej Helene!
    Så fin buxbom du har, så snyggt med stjärnorna. Blev väldigt förtjust i "fågelbot" med de konstgjorda äggen. Att skatorna tror det är ett riktigt fågelbo är ju hösta betyg. Jag besökte ju en buxbomsträdgård under Tusen Trädgårdar. Dom hade inte haft problem med torkan när det gällde buxbomen men väl när det gällde andra växter ex.vis rosor. Han älskade att klippa former och han klippte jättesöta björnar. Försökte ta några bilder men det gick inte att få fram formen riktigt på bild. Dom hade heller inte haft några problem med buxbomssjukan.

    Ha en fin dag!
    /Anita

    SvaraRadera
  5. Hejsan Helene!
    Då, för många år sedan, när jag anlade mina buxbomsparterrer/häckar hade jag inte förstånd nog att bry mig om sorter. Men, de har klarat sig från det fruktade viruset.
    I sommar vågar jag inte klippa mina. En del ser riktigt vildvuxna ut, men hellre det än brunbrända. En häck klippte jag i juni, då under midsommarveckan när det var rätt kyligt och regnigt. Ändå ser den häcken lite ofräsch ut med brända toppar. För bortsett ifrån den veckan har det ju bara gassat.

    Rolig idé med "fågelbon"!

    Ha det!

    /Anja

    SvaraRadera
  6. Kul med fågelboet!
    Nej, jag har inte klippt mina klot. De är inte så många två buxbom, benved, ölandstok, spirea och oliv. Det får bli en höstansning om det kommer ordentligt regn.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera