Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

fredag 13 juli 2018

Fjärilarnas favoriter

Nu är det gott om fjärilar i de soliga rabatterna. De hetaste fjärilsväxterna nu (hos mig) är helt klart röd solhatt, oregano och lavendel, men buddlejan kommer starkt på fjärilstoppen nu när den slår ut. Det finns många tips på nätet om vilka växter som är insektsdragare men inget går upp mot att se det i verkligheten.
Stannade upp igår och försökte fotografera både fjärilar och insekter, men det var inte så lätt. Intressant att iaktta hur systematiskt fjärilarna arbetade. En fjäril satt länge, väldigt länge, och arbetade sig igenom disken på en röd solhatt med sin sugsnabel (det heter säkert något annat). Varv efter varv, med yttervarv först och sedan längre och längre in. Ibland var det fler fjärilar på samma disk men de verkade kunna samsas.
Jag har försökt få till namnen på fjärilarna under bilderna men kan inte garantera att det är rätt. Insekterna är ännu svårare. Det finns ju mängder av blomflugor, humlor, mm. De får gå under samlingsnamnet insekter. Växterna däremot klarar jag.

Påfågelöga på röd solhatt, Echinacea purpurea.

Påfågelöga på röd solhatt.

Sandgräsfjäril i lavendel, Lavandula angustifolia (någon namnsort)

Citronfjäril i lavendel. 

Kålfjäril i buddleja, Buddleja davidii 'Black Knight'

Slåttergräsfjäril i oregano/kungsmynta, Origanum vulgare

Insekterna surrade och när man tittar närmare finns det väldigt många olika blomflugor, humlor mm. Jag försöker inte ens gissa insekterna men växterna kan jag.

Lägg märke till allt pollen som finns under kroppen. Blomman är en blå gräsfibbla, fast vit, Catanache caerulea 'Alba'

Här samlas pollen på benen.

Dags att dra från perovskian.

Martorn av alla slag är populära. Här silvermartorn, Eryngium giganteum 'Miss Willmott's ghost' 

En fönsterblomfluga i oregano/kungsmynta. 

Fler trädgårdsbloggar hittar du på Trädgårdsfägring.

8 kommentarer:

  1. Hej Helene

    Värkligen bra bilder på våra flygande vänner, fin skärpa och fokus!
    Tror de har samma favoritväxter här:)

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
  2. Hej Helene!
    Äntligen har de börjat visa sig hos mig i lite större mängd. Men bara citron och kålfjäril. Min fjärilsfångare Summer snow gick åt i vinter, och solhattarna har inte slagit ut ännu. Så fina bilder du tagit.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Vad du kan mycket inte bara om blommor utan även fjärilar och insekter. Härliga bilder.
    Trevlig helg
    Siw

    SvaraRadera
  4. Underbara bilder och visst känns det härligt nu när alla fjärilar, bin och humlor äntligen kommit - tyckte det var oroligt ett tag i början av säsongen när det var så tyst.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  5. Jag instämmer, fina bilder med superskärpa! Jag anar att du också blivit intresserad av fotografering, dina bilder liksom antyder något sådant.
    Jag har alltid undrat vad solhattarna har för dragningskraft på insekterna för det är utan tvekan en populär växt.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så härligt att läsa några rader från dig. Förstår att du lider i torkan. Ja jag har fått ett nyvaknat intresse för fotografering nu när jag har mer tid.
      Kram Helene

      Radera
  6. Så fine bilder, ja. Sommerfuglene har mange favoritter i hagen, og solhatt er absolutt en av de. Buddleia er en annen favoritt, og den kalles ikke sommerfuglbusk uten grunn :)
    Klem

    SvaraRadera
  7. Har aldrig sett så mycket fjärilar som på vår kardvädd.

    SvaraRadera