Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

söndag 8 juli 2018

Klätterbenved

Torkan, torkan, torkan. Vi har fått 46 mm regn på två månader. Jag har punktvattnat i rabatterna och lite mer inför öppen trädgård 1 juli.
En växt som förvånat mig i torkan är klätterbenved, Euonymus fortunei var. radicans. Sorten 'Emerald Gaiety' har jag haft på flera ställen i torra lägen som en slags marktäckare i många år och den ser väldigt fin ut fortfarande. Effekterna kanske kommer senare? I år har jag också kompletterat med 'Dan's Delight'. Båda är vitbrokiga och vintergröna.

Klätterbenved, sorten Emerald Gaiety

Klätterbenved, sorten Dan's Delight

Bilden är från Hidcote, England. Här har man använt klätterbenveden som låg infattningshäck. 

Sedan finns det en del perenner som klarar sig bra och som man kan förvänta sig det av. Exempelvis alla martorn (Eryngium), röllika, (Achillea millefolium i sorter), Perovskia 'Blue Spire' (Perovskia), blå gräsfibbla, (Catanache caerulea), timjan (Thymus), vinterkyndel, (Satureja montana), många gräs som fjädergräs (Stipa pennata och Stipa pulcherrima) och många andra växter. 
Ett litet collage av några av mina torktåliga perenner. 

Buskar och träd som står med tunt jordtäcke på bergen börjar vissna. Men jag räknar med att de kommer att klara sig i längden.

10 kommentarer:

  1. Ja, det er utrolig tørt her også. Eonymus overlever så vidt her også. Flotte bilder fra England. Så fint det var å bruke de som en liten hekk. Dan's Delight så helt nydelig ut.

    SvaraRadera
  2. Hej Helene!
    Snyggt med benved runt rabatten, och din Dan´s Delight är fin, har den lite rosa inslag?
    Vackert collage med många fina blåa färger.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den har lite rosa inslag på bladens utkanter.
      //Helene

      Radera
  3. Hej Helene

    Ja i år ser vi vilka perenner som tål torkan bäst.
    Martorn är till med en favorit hos humlor och bin!

    Ha en trevlig vecka

    SvaraRadera
  4. Ja torkan tar kål på mycket nu. Mina sommarblommor jag planterat står helt still och växer inte alls. Hoppas på lite regn i eftermiddag. En hel del av dina växter ser ut att klara sig fint. Ha en bra dag.

    SvaraRadera
  5. Klätterbenveden är verkligen dekorativ, så även den blå gräsfibblan som jag inte sett tidigare. Mina buxbom mår bra, har klippt dem en gång. Behövs ytterligare en klippning men jag avvaktar lämpligare väder.
    Allt gott!

    SvaraRadera
  6. Det må siges at være et aktuelt indlæg. Hvem ønsker sig ikke tørketålende planter i denne sommer. Jeg kan godt lide benveden. Den er let at stiklingeformere, så jeg har flere af dem. Jeg har ikke tænkt på, at man kan bruge den som klippet kantplante, men det ser godt ud. Jeg har den som krukkeplante, det er den fin til, og den er meget let at dyrke.
    Vintersar, Satureja montana, såede jeg i foråret, og den ser ud til at trives godt i vores sandede jord.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  7. Benved är fina växter... Och jag såg fantastiska häckar och olika användningar i Polen. Men har du några tips på var du hittar fler sorter i Sverige?

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har funnits på lite olika ställen i lokala plantskolor. I år hittade jag Dan's Delight på Blomsterlandet.
      //Helene

      Radera
  8. Hej Helene
    Du har då satsat på torktåliga växter. Jag var väldigt förtjust i dina ängsinspirerade rabatter. Men ni där i Torslanda har vanligtvis ett annat klimat än vi här i Gunnilse. Man skulle kunna tro att vi bor i olika delar av landet, men i år matchar vi bra klimatmässigt :-) .
    Dina klätterbenved ser riktigt läckra ut och bilden från Hidcote är heltjusig.

    Ha det fint!
    /Anja

    SvaraRadera