Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

tisdag 3 december 2019

Keramik istället för trädgård

Nu var det verkligen länge sedan jag hade lust med trädgård. En väldigt blöt höst, och en del annat, har gjort att jag tröttnat på min trädgård. För tillfället iallafall. Antar att det finns fler som blir lite höst- och vintertrötta.
Istället har jag gjort en del keramik med inspiration från trädgården. Det är också säsongsbundet för på sommaren hinner jag inte det.
Plattorna är gjorda i stengods så de klarar ett utomhusliv. Oftast 15x15 cm men det kan variera. Hänger dem i armeringsnät, monterar dem separat på ett underlag eller hänger dem enskilt i ett vackert snöre. Exemplen nedan är gjorda i lite olika tekniker.






Fler trädgårdsbloggar finns på Trädgårdsfägring


18 kommentarer:

  1. Vackra och trädgårdstankarna finns med. Här har jag advent och julpyntat ute annars blir det mest stickning.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Så mye fint du lager. Kattene var vakre.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  3. Godt du kan hygge dig med keramikken når vejret er så tosset. Jeg synes det er meget fine ting du laver. Valmue- og katte-fliserne - og det fine lille træ - ligner faktisk træsnit og er meget smukke.

    Hilsner fra Ulla

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  4. Alldeles underbara, men ögonen dras lite extra till den blågröna. Har varit inne i en blågrön period ett tag. Är det allium? Alla så fina!
    Önska fin adventstid
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anette - ja det kan nog vara en allium.
      Kram Helene

      Radera
  5. Oj så fint! Härligt med keramik och skapande...
    Önskar dig en fin decembervecka!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  6. Hej Helene!
    När trädgården få rå sig själv, är det tid för något annat. Fin keramik du gör. Hos mig är det stickorna som kommer fram denhär årstiden.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  7. Hei!
    Fantastisk keramikk. Liker veldig godt uttrykket ditt.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
  8. Hej Helene!

    Bra med ett annat intresse som man kan utveckla när trädgården inte kräver uppmärksamhet. Jag känner också att mitt trädgårdsintresse fått sig en törn pga av all förstörelse som torkan orsakat.
    Kreativitet tar sig många uttryck, du har en konstnärlig ådra tror jag bestämt, väldigt fina keramik alster.

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Gillar verkligen dina fina plattor med olika motiv. Alliumen och katterna är ju helt klart mina favoriter! :)
    Önskar så att det fanns någon keramikkurs i min närhet, men inget av studieförbunden inom fem mils omkrets har något. :(
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  10. Jag förstår att du blir lite trött på trädgården. Är det inte lite så med alla intressen att det går perioder med lite stiltje då det känns sådär kul. Du blir säkert mer inspirerad närmre vår, gissar jag på. :-)

    SvaraRadera
  11. Vi har det nok alle sådan, at vi har mest gejst til havearbejdet i forårs- og sommermånederne. Men så er det jo godt, at haven kan give inspiration til dit keramikarbejde resten af året. Det er smukke arbejder, som vil pynte både ude og inde.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  12. Great ideas! I don't know which one I like best! You have incredible passion and great skills!

    SvaraRadera
  13. Ljuvliga mönster och plattor! :) Visst är det skönt att bryta av och göra olika saker olika årstider.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  14. Helene!
    Åh, så fina saker du skapar! Hoppas att du har trädgårdsöppet i sommar och att jag hittar några av dessa plattor till salu på din fina altan!
    God fortsättning!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anja. Roligt att du gillar dem. Vi funderar på att vara med på Tusen Trädgårdar men har inte bestämt oss ännu. Du är välkommen.
      Ha det fint. Helene

      Radera
  15. Så flotte keramikkfliser du lager!
    Det er veldig fint å ha andre hobbyer enn hage som man kan drive med på vinterstid, det har jeg også.
    Ha en fin vinter!
    Hilsen Turid

    SvaraRadera