Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

onsdag 27 juni 2018

Rosenskära

Rosenskära (Cosmos bipinnatus) sår jag varje år och det är kul att prova några nya sorter. Det har kommit många på sistone. I år testar jag 'Cupcake', 'Fizzy Rose Picotee' och 'Cosimo Collarette'. De två första är ganska höga (ca 80 cm) medan den sista är en liten sort och inte så snygg.

Cosmos bipinnatus, 'Cupcake
Rosenskära, Cosmos bipinnatus, 'Cupcake. Formen är ofta skålad och kanten är taggig, som om den vore klippt med en hobbysax.  

Cosmos bipinnatus, Cupcake
Rosenskära, Cosmos bipinnatus, 'Cupcake. Den har ofta extra kronblad i mitten. 
Cosmos bipinnatus, 'Fizzy Rose Picotee'
Rosenskära, Cosmos bipinnatus, 'Fizzy Rose Picotee'. I olika rosa och cerise toner blandat med vitt. Även denna har extra kronblad i mitten.


Cosmos bipinnatus, 'Fizzy Rose Picotee'

 Cosmos bipinnatus, 'Fizzy Rose Picotee'



Rabatterna börjar få volym och höjd, trots långvarig torka och sedan kuling vid flera tillfällen. 

På söndag den 1 juli deltar vi för första gången i arrangemanget Tusen trädgårdar (som jag nämnt förut). Har börjat plocka fram lite hantverk och växter till försäljning. Bara för att det är kul. Jag tycker själv det är trevligt när jag kommer till andra som har det. Och så håller jag på att städa bort alla möjliga prylar som bara står överallt. Det är inte dumt att ha orsak att röja ibland.

Säljer lite diverse hantverk, mm. Här frökapslar i betong på armeringsjärn.  
Min ständiga medhjälpare övervakar arbetet men så mycket praktisk hjälp har det inte blivit av henne. Däremot stöttar familjen i förberedelserna. 

Körsbären/bigarråerna mognar och vi plockar varje dag. 
Välkommen till vår "öppen trädgård" på söndag om du har vägarna förbi. Öppet mellan 10 och 17.


13 kommentarer:

  1. Så flotte dine cosmos er! De hører med til sommeren synes jeg. Veldig fin medhjelper som overvåker akt :)
    Lykke til med åpen hage!

    SvaraRadera
  2. Fina rosenskäror! Jag har också vita och en rosa sort i år, emn de har inte börjat blomma än.
    Härliga dina betong frökapslar. Har du målat de "rostfärgade" också, de ser ut som om
    de rostat på riktigt.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Malin - jag har målat med en särskild färg + reagent som gör att de ser rostiga ut direkt.
      //Helene

      Radera
  3. Dina rabatter ser ljuvliga ut. Rosenskäran är fin, gillar bäst de vita. Ha så trevligt på öppen trädgård!

    SvaraRadera
  4. Hei!
    Hagen din skulle jeg gjerne besøke. Den virker inspirerende og vakker. En fordel med å ha åpen hage at man virkelig får rydda opp og det nyter man av lenge. Man får plutselig plass. Frøkapslene dine liker jeg veldig godt.
    Flotte cosmos du har. Jeg har noen som fremdeles står i veksthuset og har blitt utrolig lange og ranglete, men det har vært så tørt at jeg ikke har planta dem i bedet.
    Gled deg til alle som kommer for å se hagen din. Det er så morsomt å snakke med folk som har samme interesse.
    Lykke til! Klem Anne

    SvaraRadera
  5. Lycka till på söndag! Önskar jag vore närmare och kunde komma, skulle var intressant att se din trädgård live.
    Här i Wales har vi också Open Garden Days och jag har besökt en stad med 22 olika utställningsträdgårdar. Fantastiskt!

    SvaraRadera
  6. Dina rosenskära ser helt underbara ut. Alliumen i förra inlägget blev jag
    förälskad i ska nog satsa på några lökar till hösten.
    Önskar dig lycka till på söndag.

    SvaraRadera
  7. Så roligt att du ska delta i Tusen Trädgårdar. Dina vallmofrökapslar har jag beundrat förut, dom är så snygga. Kommer nog att bli populära. Och jag gillar verkligen din medhjälpare. Dina Cosmos är vackra, har alltid tyckt att blommorna ser ut som små konstverk. Nästan som tillverkade i siden.

    Ha en skön helg och lycka till på söndag!
    /Anita

    SvaraRadera
  8. Fin samling rosenskäror. Som tur är satte jag inte en enda i år. Jag hade aldrig kunnat hålla igång dem i torkan. Ljuvlig blomning hos dig och frökasplarna gillar jag skarpt. Funderar på att göra nåt liknande som dekorationen överst på mina "nya" portalstolpar.
    Ha det så kul på söndag!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  9. Jeg ønsker dig en god dag på søndag. Der er garanteret mange, der gerne vil se din have. Havde jeg bare boet lidt tættere på. Det er altid sjovt, når man kan købe lidt med hjem fra havebesøg. Jeg tror dine valmuefrøkapsler vil gå som varmt brød.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  10. Så fina rosenskäror du har! Lycka till i morgon, jag är säker på att både trädgård och konstverk kommer att falla besökarna i smaken! :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  11. Hejsan Helene!
    Ska bli jätteroligt att komma och se din trädgård.

    Mina rosenskäror blommar dåligt i år, så att det ska bli riktigt roligt att se dina i stället! :-)!

    See you around ;-)!
    /Anja

    SvaraRadera