Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

torsdag 24 augusti 2017

Bodnant Garden - Wales

Har nyligen kommit hem efter en veckas trädgårdsresa i norra Wales. Landskapet är mer dramatiskt än i södra England där jag mest varit tidigare. Höga mjuka berg och gröna dalar med vattendrag och en tidvattenkust som har stor skillnad mellan ebb och flod och därtill fina sandstränder på en del sträckor. De högre bergen (med Snowdon som högsta topp på 1085 m) är klädda i ljung som blommar i lila denna årstid. Klimatet är varmare än hos mig på vintern. Det är sällan frost längre tider. Nederbörden är högre än hos mig och det regnar mest mellan september och januari. Ett klimat för stor växtkraft alltså. 
Först ut blir den berömda trädgården Bodnant Garden. Trädgården är stor (20 ha) med flera helt olika stilar i de olika delarna. I den övre delen med boningshuset från 1930-talet finns terrasser, formella planteringar och dammar mm. Sedan sluttar det brant ner mot floden Conwy som forsar fram rejält på sina ställen. Det finns också ängar och mer orörd skog, mm. Bodnant Garden är sevärd alla årstider.
Den första ägaren började skapa stället 1874 och han var med och finansierade växtexpeditioner. Som ett resultat av det finns en rad stora, ovanliga träd och andra originella växter. Sedan 1949 är det National Trust som sköter egendomen. 
Alla bilder nedan är från 16 augusti 2017.

Huvudbyggnaden har öppen utsikt mot nationalparken Snowdonia och mot trädgården förstås.

Stora färggranna perennrabatter vid ingången och runt huset. De stora murarna skyddar mot vinden. Så här nära kusten och ganska öppet kan det dra på rejält när det blåser.

Stora bestånd av Crocosmia såg vi överallt i Wales trädgårdar. 

Perenner, buskar och träd i skön blandning.

Bodnant Garden har minst tre stora dammar. Här ser man huvudbyggnaden och flera terrasser ovanför dammen.
Samma damm i annan vinkel. Omgiven av gräsmatta, stora träd och rabatter. 

En nedsänkt damm med planteringar i regnbågens alla färger, och några till. 

Bodnant garden
Kanelsmultronträd, Arbutus x andrachnoides, planterat 1905. Ett av de vackraste träden. Vackrast bark definitivt.

Det finns alltid så snygga murar och portar och häckar i de stora trädgårdarna. Gillar denna port skarpt. 

Det fanns mindre formella planteringar och rabatter också. 

På väg ner mot ravinen/dalen och floden Conwy. Här syns 'The Mill'.

Utmed floden blommade en mängd hortensia. 







14 kommentarer:

  1. Ångrar att vi inte besökte Bodnant Gardens när vi var i Wales, men vi kanske åker tillbaka. Crocosmian är underbar.
    Allt gott!

    SvaraRadera
  2. Åh, vad fint! Har aldrig varit i Wales men gillar trädgårdar i kombination med dramatisk natur. Kanelsmultronträd!! ......bara namnet gör mig nyfiken..
    Tack för jättefina bilder
    / Luna

    SvaraRadera
  3. Så vakre bilder derfra! Så mye pent som er der. Hortensia og elven var vakkert i sammen.

    SvaraRadera
  4. En meget smuk have. Jeg kan specielt godt lide den store rektangulære dam og de store træer. De lyngbevoksede bjerge må også have været et smukt syn.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  5. Både England och Wales är mina favoritställen som jag och min gubbe har besökt över 30 gånger, men nu var det några år sen tyvärr. Som trädgårdsfantast är jag naturligtvis anglofil och Bodnant Garden har vi besökt.
    Crocosmia är en av mina favoritväxter och jag hade en stor rugge i en av mina pallkragsrabatter, men efter en svår vinter (för att vara här på Gotland) så dog dom ut. Jag har haft ett stort antal perenner men efter lite problem så har jag inte kunnat sköta dessa rabatter som jag velat så jag har lagt ner den största (50 m lång) och bara behållit träden och buskarna i den. Men jag har naturligtvis en massa rabatter kvar, allt kan man ju inte ta bort. *fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  6. Dette var et vakkert sted, et flott parkanlegg. Hagen med dammer, busker og blomster er imponerende!
    Du må ha hatt en herlig stund her på dette stedet
    Hilsen fra Turid

    SvaraRadera
  7. Hej Helene

    En fantastisk park och trädgård - det är noterad nu:)
    Tack för rundvisningen!

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
  8. Oj, oj så vackert. Jag som älskar ljung kan bara ana vilken mäktig syn det måste vara att se ett helt berg övertäckt med blommande höstljung.

    Och trädet med den kanelfärgade stammen är bara så läckert. Ja, vi kan sucka över allt som är odlingsbart i detta klimat men vi får hålla oss inom de ramar som vårt nordiska klimat kan erbjuda. Inte så dåligt det heller...

    Trevlig helg!

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Till Wales har jag alltid velat resa :) Kanske det blir vår nästa tripp :) Förstår om du njutit av alla vackra vyer som du sett. Ett Kanelsmultronträd skulle jag gärna ha i vår trädgård men antagligen är det inte härdigt här. Mycket trevligt att få ta del av din resa så här :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  10. For en fantastisk tur det må ha vært. Flotte bilder. Takk for at jeg fikk bli med på litt av turen:)
    God helg.
    Jannicke

    SvaraRadera
  11. Hej Helene!
    Vilken fantastisk resa du varit på, underbar trädgård. Kanelsmultronträdet, så himla vackert.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  12. Flot reportage fra et fantastisk sted. Tak for turen!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  13. Hej Helene, vilka underbara bilder från denna fantastiska trädgård. Hoppas du kommer att berätta om fler. Då kan jag uppleva resan en gång till.
    Hälsningar Rita

    SvaraRadera
  14. Fantastiska bilder - tack för att du delar med dej å skriver så bra. mvh Eva Svedberg

    SvaraRadera