Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

måndag 11 september 2017

Hakonegräs - Hakonechloa macra

Hakonegräs (Hakonechloa macra) är mitt favoritgräs. Pålitligt, snyggt och väldigt användbart. De olika sorterna har allt från helt gröna till gula blad eller strimmiga, med mer eller mindre gult eller vitt i bladen. Några är ganska kraftigväxande medan andra är mer beskedliga. Halvskugga är bästa läget och bladen ser olika ut beroende på hur mycket ljus de får.
Gräset har en växtriktning man inte kan ändra på. Det "faller" åt ett håll oavsett hur man planterar det, så i sluttningar gäller det att vända det rätt men det syns ganska lätt om man tittar. Sedan växer de huvudsakligen till i bakkanten av tuvan. 
För några år sedan var det ganska ovanligt men nu finns det massor av sorter i handeln. Läser ofta att de är fuktkrävande men jag tycker de klarar sig bra även i normala förhållanden. Gräset säger till om det behöver vatten genom att bladen rullar ihop sig lite. Både rådjurs- och snigelsäkra också.

Japanese forest grass
Bild 1. Min favorit är sorten 'Aureola'. Det växer ganska fort och bildar en rugge. Blir det för mycket eller om man vill göra fler plantor gräver man ut en bit i den övre delen. I halvskugga blir bladen gula till gulgröna med mörkare gröna strimmor. 

Japanese forest grass
Bild 2. 'Aureola' igen. Faller snyggt över kanten.

Japanese forest grass
Bild 3. Fortfarande 'Aureola' men här är det blad från två olika växtplatser. Det till vänster står ganska skuggigt medan det till höger får ganska mycket sol. Bladen blir ljusare i sol men de blir nästan brända om det blir för mycket. Dessa är från en delning så jag vet att det är exakt samma planta på båda ställena.

Japanese forest grass
Bild 4. 'Aureola' - Bladen från plantan i halvskugga ovan på bild 3.

Japanese forest grass
Bild 5. 'Aureola' - bladen från plantan i sol i bild 3.

Japanese forest grass
Bild 6. Sorten 'Albostriata'. Som namnet antyder har den vita strimmor längs bladen. 

Japanese forest grass
Bild 7. Sorten 'All Gold'. Upplever den som ganska svagväxande, likt många "gula" bladväxter. 

Japanese forest grass
Bild 8. Bilden är inte så bra men detta är det helgröna gräset, dvs arten Hakonechloa macra.



12 kommentarer:

  1. Så mange fine du har av de. Jeg har prøvd den 'Aureola' her, men den døde. Får lyst til å prøve den igjen, men det er ingen som selger de her.
    De er virkelig lekre, og fine foto av de.

    SvaraRadera
  2. Håller absolut med dig, oerhört vackra gräs. Jag har det grönbladig och en av de mera gulbladiga varianterna och jag gillar dem skarpt.

    Just växtsättet som är så speciellt kan man använda sig av. Jag satte det grönbladiga i en springa mellan två stora stenar och det väller ut så fint.

    SvaraRadera
  3. Hej Helene

    Vilken fin gräs!
    Svårt att få de mer ovanliga sorterna i Danmark...

    Men jag fann denna sida i Polen...

    https://albamar.pl - den har också annat ser jag!

    Ha en trevlig ny vecka

    SvaraRadera
  4. Det var en spændende præsentation af hakonegræs. De er alle flotte!

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  5. Hej Helene!
    Riktigt snygga är de, fina och frodiga hos dig.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  6. Jag har inte så många gräs men hakonegräset 'Aureola' är också min favorit. I sommar har det fått växa i kruka och det har funkat bra. Men undrar nu inför vintern om jag ska gräva ner krukan, har inte riktig koll på härdigheten. Jag bor i zon 3-4.
    Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inger - det är nog bra att gräva ner krukan i zon 3-4. Jag har det också alltid i kruka. Tycker det gör sig så fint då.
      //Helene

      Radera
  7. Härliga bilder av favoriter! Det är verkligen underbara gräs, hakonegräsen. Jag vill ha 'All Gold' och den helt gröna som komplement här också :) Visst vill de ha fukt men också väldränerat har jag märkt. Så nu nyttjar jag växtsättet och låter de 'rinna' nerför sluttningar.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  8. Vilket bra och informativt inlägg om Hakonegräs ! Aureola gillar jag bäst, men först i år har jag köpt ett eget.
    Ha det gott i regnet! Luna

    SvaraRadera
  9. Säger som övriga: Ett bra och informativt inlägg om detta vackra gräs. Själv har jag både 'Aureola' och 'Albostriata'. Den sistnämnda är mer svagväxande hos mig än den den gulstrimmiga. I sista numret av STA finns en fin artikel om prydnadsgräs i allmänhet. Verkligen något som jag själv har längtat efter.
    Ha en fin dag!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så är det hos mig också. Aureola växer mer än Albostriata.
      //Helene

      Radera
  10. Vilken fin samling du har!
    Hakonegräs är ett måste hos mig. 'Auerola' är mycket iögonfallande medan arten är användbar som lugn utfyllnad i samplanteringar. Startar lite sent på våren bara, så man hinner bli orolig, men hos oss i zon 2 har jag aldrig förlorat några.

    SvaraRadera