Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

fredag 8 september 2017

Krukfötter; lejontassar

Nu har det kommit 40 mm regn på två dygn och prognosen säger 50-100 mm för de kommande fem dygnen. Dahlia och andra växter som är kvar i krukorna ute riskerar att drunkna, särskilt om de står på fat. Då är krukfötter suveräna, i mitt fall lejontassar. 
Även mitt i sommaren kan det vara bra att få upp krukorna lite grann så att myrorna inte tycker det är lika kul att krypa in och lägga ägg, mm.
Tassarna har jag gjutit i betong, i två storlekar. Nu när jag har dem upptäcker jag att jag har användning för hur många som helst. 
Jag har köpt ett par lejontassar som jag sedan gör en, eller flera, formar på (med latexmjölk). Sedan är det bara att gjuta så många man vill. Det finns gott om beskrivningar av hur man gör formar på nätet.


concrete diy
De två olika lejontassarna. Har lyckats platta till den just den här (vänstra) lite högst upp men de är normalt väldigt lättgjutna.

concrete DIY
Den lilla tassen, målad i svart och silver. 
concrete DIY
Tre tassar brukar vara lagom till en kruka, men man tar så många man behöver för den ska stå stadigt.

concrete DIY
Den större modellen målad i svart och guld.

concrete DIY
Den större modellen målad i svart och brons. Man kan förstås ha dem helt omålade också.

8 kommentarer:

  1. Hej Helene!
    De är ju helt underbara, du får det att låta så enkelt.
    Någon dag skall jag prova.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Hej Helene

    Kul idé - jag kommer till att tänka på ett gammalt fint badkär:)

    Ha en trevlig kväll

    SvaraRadera
  3. De er veldig fine og anvendelige! Du lager så mye fint.

    SvaraRadera
  4. Oj då! Du har gjort dem själv alltså, ser ut som någon känd och dyr konstnär tänkt till och kläckt en smart idé för övervattnade krukor. Jättesnyggt och funktionellt!

    Trevlig helg Helene!

    SvaraRadera
  5. De var veldig smarte- god ide! Men lage de selv - tror jeg ikke jeg prøver på-
    Ønsker deg en god helg!
    Hilsen fra Turid

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset! Vet precis var jag ska köpa några tassar :) Och sen får det bli gjutning och kanske målning. Ursnyggt jobb du gjort.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  7. Du är också på gång med betong ser jag. Häftiga tassar du gjort. Men vad målar du betongen med för färg för att den ska hålla bra utomhus?
    Skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Målar med akrylfärg för utomhusbruk (mest Americana eller Patio paint men det varierar efter vad jag har hemma) eller Chalk paint. Metallskimmern är Inka vax.
      Ha det fint.
      Helene

      Radera