Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

måndag 25 juli 2016

Vallmokapslar i betong

Man kan göra många olika saker i betong - husgrunder, murar eller varför inte vallmokapslar om man tycker att de som naturen ger inte räcker till. Jag tänkte ha mina som växtstöd eller som vackra tillbehör i trädgården. Har gjort några stycken och målat i olika kulörer och sedan satt dem på 8 mm armeringsjärn (förberett hål i kapseln vid gjutning).

Här försöker jag efterlikna ärgad koppar. Höjden på vallmokapseln är ca 7 cm.

Lite mer bronskänsla. 

Den råa betongen. Den är fin den också, man behöver inte måla. 


Hela processen i detalj finns i inlägget Vallmokapsel i betong - del 2.


13 kommentarer:

  1. Snygga! Kul att gjuta och fixa själv, gillar din ärgade kopparmålning. :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  2. Snygga!!! Kopparmålningen som ser äras ut var jätte fin. Hur har du gjort för att få till formen o vilken färg använde du? Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Sååå SNYGGT !!
    Säger som Merja hur har du gjort och vilken färg har du använt ?
    Gillar den i ärgad kopparmålning - du har verkligen fått till den !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  4. Så fine de ble! Skulle gjerne hatt sånne her :)

    SvaraRadera
  5. Tack alla för de fina kommentarerna. Ska göra lite utförligare beskrivning inom kort för jag har fått många frågor om det på fb också.
    /Helene

    SvaraRadera
  6. Jädrar vad fina ! Håller med föregående talare och undrar hur du har gjort ? :) Tycker att de målade är finast :) Annars får du massproducera och sälja till oss ;) Fin trädgårdskonst är inte lätt att hitta och detta kan bli en storsäljare !

    Ha en bra ny vecka !

    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  7. Jättefina du gjutit. Har själv gjutit i betong men pausat. Nu känner jag mig inspiration efter dina fina vallmokapslar. Finträdgård du har också. Ann-Charlotte J.

    SvaraRadera
  8. såå jättefina vallmokapslar i ärjad koppar ,vill gärna veta hur du har gjort och vilken färg du har använt
    Birgit

    SvaraRadera
  9. Jättefina du gjutit. Har själv gjutit i betong men pausat. Nu känner jag mig inspiration efter dina fina vallmokapslar. Finträdgård du har också. Ann-Charlotte J.

    SvaraRadera
  10. Superfina! Skriv gärna ett inlägg om hur du gör!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  11. Tack alla för den positiva kommentarerna. För dig som vill veta mer i detalj hur jag gjort så finns det nu en del 2 på bloggen. Lycka till med din gjutning om du provar!
    //Helene

    SvaraRadera
  12. Så fint och pedagogiskt upplysande. Upplyftande också, jag har gjutit lådor i hypertufa men aldrig något i betong. Jag älskar den där frökapseln och vilken underbar färg du har fått till!
    Ett utslitet o litet fånigt ord slinker ur mig: WOW!

    SvaraRadera
  13. Fantastiskt fin, otroligt snyggt och tack för "beskrivningen"!
    Agneta kram

    SvaraRadera