Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

onsdag 13 januari 2016

Rosenskära - en fakultativ kortdagsväxt

Under våren 2016 får det bli liter mer sådder av sommarblommor (annueller alltså, eller analer som jag hörde någon säga på ett föredrag nyligen). Särskilt förtjust är jag i Rosenskära, Cosmos bipinnatus. I slutet av april eller allra senast i början av maj brukar jag så. Den gror fort och växer sedan på bra men behöver då mycket ljus och frostfritt, förstås. Ett växthus är perfekt för det.
Har läst på flera ställen att Rosenskäran är en s.k kortdagsväxt, vilket innebär att den anlägger knoppar och blommar när natten är tillräckligt lång. Efter att ha försökt hitta lite information om just Rosenskäran på nätet verkar det som om den alltså blommar först då natten är längre än en viss kritisk längd, men det framgick inte hur lång natten skulle vara. Dessutom blommade den snabbare i försök där den först utsattes för långa nätter och sedan direkt för korta nätter. Nu är det så lyckligt att Rosenskäran till och med är en fakultativ kortdagsväxt, vilket innebär att om den har börjat blomma så spelar det ingen roll om natten blir kortare eller längre, om jag nu förstod resonemanget rätt.
När jag sår i april hinner den kanske få tillräckligt långa nätter (efter att den grott och vuxit på sig) för att starta knoppbildning och blommar sedan som tusan när nätterna blir kortare och fortsätter så till frosten tar den. Sår jag väldigt sent kan det dröja till sent på sommaren innan den blommar. Jag har normalt blommande Rosenskära från slutet av juni och fram till frosten.


Cosmos bipinnatus - a facultative short day plant


5 kommentarer:

  1. Intressant med knoppbildning och långa nätter! I fjol åt sniglarna upp mina ich det blev inga blommor förrän nätterna började bli riktigt långa....får bli nya försök i vår!

    SvaraRadera
  2. Intressant läsning om rosenskäran, jag sår aldrig några sommarblommor längre men om jag någon gång skulle ta mig för att så skulle det definitivt vara rosenskära.

    Den är otroligt vacker och "somrig" det visar inte minst dina ljuvliga bilder.

    Jag har haft en perenn rosenskära en gång men den fick nog ingen bra plats och försvann så småningom.

    SvaraRadera
  3. Gunilla - visste inte det fanns en perenn rosenskära. Intressant.

    SvaraRadera
  4. Hmm... läser och funderar. Om jag kommer ihåg rätt satte rosenskäran igång att blomma riktigt rikligt på sensommaren och var som allra bäst i september - oktober.

    SvaraRadera