Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

söndag 10 januari 2016

Kamelian blommar

Så här vintertid får man glädja sig åt det som är grönt och till och med blommar i vårt orangeri. Just nu kamelia och citrus. I somras satte denna kamelia till och med frö. Har inte sett det förut. Den står ute på sommaren och tas in när frosten kommer.
I januari februari tappar oliverna ganska mycket blad. Det är samma varje år men i slutet av  februari börjar de nya komma. Oliverna får stå ute i den första frosten och tas in när det blir -5. Citrusarna tar vi in ganska tidigt, de gillar inte under +5 grader.

3 kommentarer:

  1. Lyckliga du med ett så underbart växthus! Även din kamelia är lyckligt lottad, jämfört med mina som står på entrétrappan året runt, med undantag för när det är många minus, då åker de in i ett mörkt garage. Just idag är de ute, men det blir kallt igen under veckan som kommer. Den här behandlingen är inte populär, men de har klarat sig några år nu. Blommor kan jag inte räkna med förrän i maj, det är straffet. Min yngsta är väldigt lik din, åh, jag längtar... Fin bild.
    Roligt med en till göteborrsbloggare, vi är inte överdrivet många.
    Hälsar
    Marta

    SvaraRadera
  2. Aha, en "ny" blogg jag inte besökt tidigare, så roligt! Ett läckert orangeri/växthus ser jag när jag kikar runt lite. Förundras över kameliorna som vill blomma så vackert mitt i vinter. Själv har jag ingen möjlighet att vinterförvara såna, men olivträdet frodas.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Anette och Marta - Roligt att ni hittade hit. Har just börjat blogga men trädgårderat har jag gjort länge. Läser era bloggar också.

    SvaraRadera