Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

torsdag 25 juli 2019

Pelarbok blir glassbok

Ibland blir träden helt enkelt för stora. Vår vackra pelarbok (Fagus sylvatica 'Dawyck Gold') hade blivit väldigt hög. Faktiskt lika hög som flaggstången den stod bredvid. Nu var det dags att göra något åt det av flera skäl. Pelarboken växer som sagt högt och smalt och har en underbar, ljusgrön färg på våren. Senare blir den mer djupgrön. På senare år har den vuxit väldigt mycket. Flera toppar hade börjat flaxa utåt och den var inte längre sammanhållen och smal. Jag kunde bara klippa in den på den undre tredjedelen och vi hade ett projekt bredvid som skulle göras. Så om vi skulle ta ner en del av den så var det nu.

Det är inte så farligt som det ser ut. Stegen står stadigt och maken sågar grenarna med en mindre grensåg. Stammarna är många men inte så grova.
Nu är det stora jobbet gjort. Återstår att plocka undan och putsa  toppen.

Nu når jag toppen med min stångsekatör. Boken är putsad men den blir ännu bättre nästa år när den kan formas ytterligare. En pelarbok har blivit en glassbok. Den är fin den också.


Fler bloggar om trädgård finns på trädgårdsfägring.

10 kommentarer:

  1. Hej Helene

    Ja, den är fin den med!

    Bra at få så mycket som möjligt gjort så att löpande underhåll blir enklare:)

    Ha en trevlig dag

    SvaraRadera
  2. Så fin den ble etter beskjæringen! Ja, noen ganger vokser trær mye mer enn en tror.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  3. Hej Helene!
    Det vore skönt om man kunde bestämma storlek på träd, mina är för stora.
    Resultatet blev bra, ser mer proportionerligt ut nu.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  4. Skönt när det går att åtgärda. Smala stammar är ju bättre än en grov, menar jag, när det behöver beskäras. Ser fint ut efteråt och bra att trädet kunde vara kvar.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  5. Det er ikke altid så let at beskære store træer med et pænt resultat, men I er lykkedes godt med jeres.
    God weekend!

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  6. Hei!
    Sånt er deilig å få gjort. Det er alltid spennende hvordan resultatet blir. Dette ble vellykka.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  7. Hehhee Helene! Du är ensamägare till en glassbok ;-)! Och vi finnar som inte kan uttala g säger klassbok ;-)...vi kan inte uttala b heller....;-)!!
    Undrar om det går att göra en "glassgran"? Min serbgran 'Pendula' är nog 14-15 meter hög...fåglars vinterhöghus och dito restaurang...
    Ja, men glassboken blev i alla fall supersnygg!
    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
  8. Det är lätt att fina små träd blir stora och i vägen.
    Vilken skillnad det kommer att bli.
    Önskar dej en skön sommardag!

    SvaraRadera
  9. Hej Helene!

    Ack ja, det problemet känner jag igen. Har bara en pelarbok men oj, vad den ränner iväg varje år. I år stammade jag upp den men kronan kommer jag inte åt.

    Kram!

    SvaraRadera