Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

fredag 2 augusti 2019

Zinnia i vas

Bästa sommarblomman för vas är nog Zinnia. Den står länge och skräpar inte heller. Några få räcker i en av sommarens nya vaser; här tillsammans med en dahlia. Har snöat in på frökapslar av olika slag så denna vas passar i temat. Gjorde ett par stycken i keramik men denna gillar jag bäst. Tung och bra är den också, så den välter inte.
Lite mer lagom temperatur ute igen så det är dags att ta tag i små och stora arbeten jag bara kunnat tänka på när det varit för varmt eller regnigt. Totalt har vi fått 20 mm i veckan. Välbehövligt. 




Länkar till Trädgårdsfägring för fler trädgårdsbloggar. 


11 kommentarer:

  1. Så fin den vasen er! Passer perfekt til lave blomster.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Hej Helene!
    Sådde zinnia för första gången i år, och det lyckades bra, men så har de fått någon ohyra som naggar på dem, så de ser lite risiga ut. Dina ser friska och fina ut, och din vas är superfin.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  3. Hej Helene

    Vilken fin vas - bra hantverk!

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
  4. Inte vilken vas som helst heller Helene:-). Så fin! Din kreativitet och produktivitet är enastående.
    Även jag är förtjust i zinnia som krukväxt ute. Nu får jag prova den även som snittdito.
    Ha en bra vecka!
    /Anja

    SvaraRadera
  5. Läcker bukett och fin vas!
    Hoppas du får "lagom" väder i helgen!

    SvaraRadera
  6. Supersnygg vas och vackra blommor. Zinnior är ju en favorit för mig också, just för att de blommar länge och inte skräpar.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  7. Smuk vase og smukke blomster. Jeg kan godt lide vasens buttede facon, blomsterne står så godt i den slags vaser.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  8. Hej Helene!

    Vad du kan! En så tjusig vas som naturligtvis har ett extra stort värde när du själv tillverkat den.

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Tänk jag var i Göteborg i onsdags. På Hisingen regnade det väl uppe ur tunneln på andra sidan torrt... i Mölnlycke regnade det tillbaka i centrum torrt. Och hemma - torrare...

    Vasen var urläcker :) Och visst är zinnior bra älskar dem men i år vanskötte jag dem innan de kom uti landet.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  10. Vacker bukett, vacker vas!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  11. Vilken suveränt vacker vas - snygg båda i glasyr och form! Skulle vara kul att få se andra du gjort.

    SvaraRadera