Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

söndag 28 maj 2017

Leaf man

På senare tid har jag intresserat mig lite mer för "pyntet" i trädgården, särskilt betonggrejer och rostiga prylar. Inte så att det blir mängder utan som ett litet tillägg. Har gjutit några "leaf men" som jag hängt upp på olika ställen. Gillar dem skarpt.
Leaf man (eller green man) är vanlig i Storbrittanien där man har en lite friare inställning till "pyntet". Leaf man syftar på ett gubbansikte (finns kvinnor också) omgivet av blad. Utsmyckningar med leaf man och andra ansikten har sitt ursprung mycket långt tillbaka i tiden, bl.a som delar i större reliefer i sten. De finns på många byggnader sedan romartiden. Lösa bladgubbar som man sätter upp lite här och var är nog ett mer modernt påfund. 
För att göra många gubbar behöver man ha ett original som man först gör en form på, för att kunna gjuta fler. Har gjort ett tidigare inlägg om hur man gör det för en vallmokapsel här


green man
Det är väl i trädet en leaf man hör hemma.

green man
Men det kan vara fint även i en pergola. Den här färgsättningen gillar jag.  

green man
Lite mer skrämmande gubbe. Han sitter högst upp i en sänggavel som utgör klätterstöd till sockerärtorna. 

green man
Omålad, förutom ögonen.  Hade tänkt lämna den så här och pensla på lite youghurt med mossa så att den blir "mossig". Denna gubbe vaktar vedboden

Det blir definitivt några till; formen är lättgjuten. Men har slut på idéer om hur jag ska måla dem. Förslag?

10 kommentarer:

  1. Så flotte de er! Jeg bestilte akkurat en sånn "tremann" til å henge opp på veggen. De minner meg om Tolkien sine tremenn :)
    Det du støper blir så fint.

    SvaraRadera
  2. Den "skrämmande gubben" gillade jag! Vi är nog ibland lite väl seriösa i vår inställning till trädgården (inte bara den förresten), så ta efter engelsmännen och fram för mer komiska/galna saker!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att det är kul att vara lite friare till hur en trädgård kan se ut även om jag inte har så mycket prylar i den.
      /Helene

      Radera
  3. Vad häftiga gubbar du gjort! Läste även förra inlägget om vallmokapslarna. Jättefina!
    De ska jag nog pröva gjöra, råkar ha flytande latex hemma ännu från när jag gjorde citroner ifjol.
    Det är så roligt att jobba med betong! Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Malin - så kul att du är en betongare också.

      Radera
  4. Åh vilka underbara leafmen :) Har en gjord i keramik som jag fått av en vän men din form gillade jag verkligen! Säljer du? Sådana gubbar kan man inte få för många av :) Gillade den helgröna, så himla fin! Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monne - så kul att du gillar dem. Jag säljer inte men ger bort eller byter mot en växt. Passerar Alen ibland och kan göra en gubbe till dig.
      //Helene

      Radera
  5. Dom har du verkligen fått till! Fler förslag... nej faktiskt inte. Tycker du tagit dem till fulländning.
    allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  6. Hej Helene!
    Gillar dem allihopa, och de matchar sin omgivning fint.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera