Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

söndag 23 juni 2019

Fläder

De hederliga trotjänarna utgör basen i min trädgård. Men de kan komma i lite olika varianter, som fläder. De blommar nu och är fina hela sommaren.
Förutom den "vanliga" Sambucus nigra har jag S. nigra Golden Tower, S. nigra 'Aureomarginata' och S. nigra f. porphyrophylla 'Black Beauty'.
Jag är svag för ljust grönt bladverk och Golden Tower är verkligen snygg nu. Den variegerade 'Aureomarginata' är också fin i skuggan under tallarna. De gröna klarar sig fint från bladlöss medan den mörkbladiga 'Black Beauty' får mängder med bladlöss varje år. Är det generellt så att lössen går på mörkbladiga eller är det bara en tillfällighet hos mig? Men då borde det inte vara så varje år. Någon som har liknande erfarenhet?

S. nigra f. porphyrophylla 'Black Beauty'. Drabbas av massor av löss varje år. 
Har stammat upp den till ett litet träd för att den ska funka på platsen. 

S. nigra Golden Tower. Växer som namnet antyder mer uppåt än på bredden. Min favorit bland fläder. Mycket snygga ljusgröna, flikiga blad. 
Ännu inte något torn men det blir nog det ....


S. nigra 'Aureomarginata'. Snygg i skuggan med sina variegerade blad.
Den har blivit en ganska stor buske. 


Fler bloggar om trädgård på Trädgårdsfägring.




8 kommentarer:

  1. Hyll er så fine nå. Jeg har en variegert sort jeg også, men den er mer gul i bladene enn din. Aner ikke hva den heter :)

    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. 'Aureomarginata'var ju hur snygg som helst! Min "vanliga" vita numera sortlös får alltid löss, medan numera nerhuggna 'Black Beauty' klarat sig. Blir sugen på fler fläder, men måste få lite ordning på nya hörnan först. Mycket inspirerande!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Hej Helene!
    Är väldigt förtjust i fläder, har en Black Lace, som står för skuggigt, och knappt vuxit något. Ser stor skillnad mot den som finns hos dottern, den växer och mår bra. Ingendera har bladlöss.
    Hade en vanlig fläder som frösått sig själv i häcken. Den var så fin, men den nya grannen ville inte ha den kvar. Den är dock envis och kommer upp varje år på samma ställe.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  4. Hej Helene!

    Fläder är verkligen stiliga buskar/träd, själv har jag bara den vanliga flädern men när jag ser dina bilder blir jag sugen på fler. Jag vet inte om de är attraktiva för löss, i år verkar det vara gott om löss lite överallt. Å andra sidan brukar buskar som ofta drabbas av ohyra klara sig ganska bra, väl förberedda gissar jag.

    Ha det så gott Helene!

    SvaraRadera
  5. Fläder är ju sommar :) Vacker också men så var de då där bladlössen, knepigt det där.
    Ha det gott i sommarvärmen!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  6. Fläder är ju härliga, gillar verkligen den mörkbladiga. Tror inte jag har sett den förän i år då jag sett den i ett par trädgårdar på mina promenader.
    Siw

    SvaraRadera
  7. Här är det alltid den vanliga flädern som får mängder med löss. Vågar knappt skriva att hittills har 'Black Lace' klarat sig. Och sen har jag ett par sticklingsförökade av den Marit nämner och som krukorna står i skuggan hos mig så är de vitare och liknar din planta. Vackra är de oavsett :) Den pelarformade lät spännande...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  8. Fina fläderbuskar du har! De verkar trivas hos dig. Jag har bara den mörka Sambucus nigra,
    men den fryser oftast ner varje vinter och får börja om på nytt. Så den blir aldrig
    en stor buske som dina. Deras blom är så vackra. Ha det fint!

    SvaraRadera