Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

måndag 22 april 2019

Rotskott på japansk buskrosling

På min japanska buskrosling, Pieris japonica 'Little Heath' har det kommit gröna grenar som jag nu tagit bort men det fanns även något rotskott. Jag tog undan ett skott med rötter och har planterat om för att kanske använda på något sätt i trädgården. Det blir en helgrön buskrosling förstås. Utgår från att 'Little Heath' är ympad på arten P. japonica? Någon som har arten? Blir den snygg med lite omvårdnad eller är den ranglig? 

Så här ser grenarna ut på den gröna tillväxten. Kan kanske bli en snygg buske om några år? 

Buskroslingen Pieris japonica 'Little Heath' med en Skimmia (Vinterbär) skymtande bakom. Skimmian börjar blomma nu och doftar helt underbart. Planterades för många år sedan och seglar genom varje vinter helt oskadd. En fantastisk vintergrön buske. Har beskrivit skimmians förträfflighet tidigare.



Fler trädgårdsbloggar finns på Trädgårdsfägring.


9 kommentarer:

  1. Hej Helene!

    Jag har inte arten men däremot ett antal namnsorter, bl.a. `Little Heath´ . Jag har lärt mig att man kan klippa P. japonica nästan hur mycket som helst utan att den tar illa upp. Jag är annars lite för feg rent generellt när det gäller beskärning men denna växt har jag beskurit så mycket och så många gånger och det går utmärkt. Du kan säkert klippa i plantan för att få den tät och fin.

    Kul att du är tillbaka Helene! (Snökrokus har blommat jättefint här i år)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jeg kjenner ikke til den dessverre. Veldig flott P. 'Little Heat'
    Hos deg har det vel våren kommet for lenge siden.
    Ha det godt!

    SvaraRadera
  3. Hej Helene

    Jag tror jag har set P. japonica i någon botanisk trädgård.
    Om jag minns rätt var det et intersant litet träd med en oregelbundet vriden stam.

    Ha en trevlig ny vecka

    SvaraRadera
  4. Vackert bladverk på 'Little Heath'. Önskar att nån skimmia kunde segla igenom vintern här...:-D
    Ha de'
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Altid dejligt med stiklinger af planter man holder af. Du skal nok få noget fint ud af den også!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  6. Känner inte till den, men tycker den är vacker.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Hej Helene
    Har inte heller just den arten, men jag ser att du fått ett bra svar från Gunilla.
    Själv har jag beskurit eller stammat upp det mesta. Kommer inte ihåg på rak arm att jag skulle ha misslyckats med någon.
    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
  8. Jag har flera ”little heath” som fått helgröna skott. De har jag planterat i egna krukor och har nu flera stycken som blivit stora buskar. Har t o m planerat en låg häck av dessa. Går att klippa hur mycket som helst. Förra vintern tog jag in det avklippta och satte i vas. Kvistarna var gröna hela vintern och flera hade fått rötter. Eftersom den här tråden är några år gammal så kanske du redan har samma erfarenhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Jo de är lätta att föröka. Ska nog ta några fler . Har nästa glömt att de finns.

      Radera