Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

onsdag 5 september 2018

Lättskött

Jag har aldrig strävat efter en lättskött trädgård eftersom jag älskar trädgårdsarbete. Däremot strävar jag efter att minimera riktigt tråkiga eller alltför fysiskt krävande arbetsuppgifter. MEN nu har en av mina större rabatter blivit alltför svår att hålla snygg. Fick mig en funderare när en bekant frågande: "Vad ska du ha här?" eller möjligen sa hon "Vad ska du göra här?" Huvudet på spiken - Vad ska jag göra med rabatten? 
Det är en lång perenn-rabatt med buskar och små träd i bakkant och bakom dem en hög avenbokshäck. Inramningen finns alltså. Både små-träden i rabatten liksom omgivande träd har vuxit med åren. Mer skugga alltså. Lignoserna växer ganska bra men perennerna har aldrig riktigt velat komma loss i rabatten. Vet inte riktigt varför. 
Men nu har jag bestämt mig för att göra om den. Träd och buskar får vara kvar men många av perennerna ryker. Och jag ska vara benhård på de självsådda växterna. Det blir svårt för jag är lite svag för att blåklockor, borstnejlika, vallmo, kungsljus och .... kan dyka upp lite var som helst. Men det är väldigt arbetskrävande att rensa då. Varje liten fröplanta ska granskas för att avgöra om den är vän eller fiende. Det tar ju några år ytterligare att få bukt med dem.
Nu blir det små buskar, gräs, och några få, stora stadiga perenner som står upprätt utan pjosk. Och mycket mer vintergrönt. Dessutom funderar jag på att lägga lite trampstenar i mitten, eller en smal gångstig, så att jag enklare kan sköta rabatten. Nu är det svårt att nå mitten och jag måste trampa bland plantorna. 
Omgörningen är påbörjad och får fortsätta över nästa år.
Det är ganska kort tid på året som rabatten ser fin ut och väldigt mycket jobb är det med den. Och den är lång, ca 15 m och 2-3 m bred. Jag kan inte nå in i mitten utan att gå i rabatten. Bilden ljuger lite. Så här fin är den inte idag.

Fler trädgårdsbloggar finns på Trädgårdsfägring.

17 kommentarer:

  1. Det lyder som et kjent problem. Jeg vet at det er en fordel å gjøre arbeidet enklere for seg selv, for vi blir ikke yngre med årene noen av iss ;)
    Det er en vakker rabatt du har!
    Klem

    SvaraRadera
  2. En av dina större rabatter ... hur många stora rabatter har du? Den här är ju jättestor!
    Tänk vad en kommentar kan leda till, nyttigt om man blivit hemmablind men jobbigt om man kanske tycker att det är bra som det är. Jag tror att det blir finfint när du får ordning. Inser att jag har samma problem med att låta frösådder stå kvar istället för att städa upp.

    SvaraRadera
  3. Hej Helene

    Det ser annars fint ut på bilden!
    Men du har helt rätt - Det är viktigt att planera så att det tråkiga arbete blir minimalt:)

    Ha en trevlig dag

    SvaraRadera
  4. Jag måste säga att på bilden ser den väldigt fin ut. Men så är det ju det där med att rabatterna ska hålla sig fina över hela säsongen. Det där med trampstenar är toppen. Det har jag lagt ut i mina rabatter och det ser både vackert ut och är praktiskt. Små buskar, gräs och stadiga perenner, det låter som om det blir fint. Ska bli roligt att följa den nya rabatten på din blogg.

    Ha en fortsatt fin vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
  5. Hej Helene!
    Har rensat ut i en liten rabatt, blev för många stjärnflocka och aklejor. Din rabatt ser helt underbar ut redan nu, skall bli kul att följa hur det blev.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  6. Hej Helene!

    Ja, det får vi nogsamt notera att det som en gång var så snyggt ändrar karaktär så småningom. Det är inte alltid lätt att ana sig till hur en plantering gestaltar sig om 10 år.

    Fröplantor skyr jag, låter några enstaka fingerborgsblommor komma upp för insekternas skull men vad dom fröar av sig, täta mattor av nya plantor om man inte är vaken och klipper omgående efter blomning.

    Jag vill ju att alla växter skall ha utrymme och vill se jord emellan plantorna, planterar mycket glest men efter 10 år har det mesta blivit för stort trots att jag väljer långsamväxande växter.

    Låter som en bra idé du har, vi får väl följa arbetet?

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Hei!
    Bedet du viser er utrolig fint. Vakre farger. Det er viktig at det ikke blir for tungvint.
    God helg! Anne

    SvaraRadera
  8. jag har börjat förenkla i trädgården på vårt berg.

    SvaraRadera
  9. Din rabatt ser jättefin ut på fotot. Men så är det ju, ibland skiljer sig verkligheten från fotona. Jag har en stor utrensninghöst på gång efter årets sommar. Allt har växt mig över huvudet. Ha en fortsatt skön helg.

    SvaraRadera
  10. Ser ut som en praktrabatt från nåt engelskt gods, men förstår att det är mycket jobb. I alla fall skönt när man äntligen bestämt sig för hur man vill ha det och kommer igång.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  11. Utrolig fint bilde, da!
    Av og til kommer man dit, at store omlegninger blir nødvendig. Ideen din høres veldig bra ut. En hage skal være akkurat passelig stor/krevende å pusle med. Tråkkheller (eller sti) i midten er veldig smart. Jeg samler selv på store skiferheller som jeg graver opp av jorden, og plasserer dem ut i brede rabatter.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  12. Håller med de andra om att i bilden är rabatten fin. Tänker att med lite högre små träd och buskar blir det fint med vårlökar och hostor... Konstigt förslag från mig eller hur ;) Fröplantor har jag börjat blunda för. Jag kan ställa in synen på om det är något väldigt speciellt men annars rensas numera jäms av... Annars tar det en evighet. Tog en näve julrosor häromdan och kände - orka. Detsamma med en del pionfrösådder. Att vänta kanske 4-5 år på blomning finns inte just nu :) Men jag märker att de är levnadsglada för de kan rota sig och växa vidare i en komposthög.

    Ha en härlig vecka! Carina

    SvaraRadera
  13. Dette er kjent problematikk for oss hagefolk:) Samtidig er det jo fint å skape litt endring i hagen også, selv om det er mye arbeid med det. Bedet er jo nydelig på bildet. Lykke til med omskapingen. Blir spennende å se hvordan det blir.
    Jannicke

    SvaraRadera
  14. Ser jättefint ut, men det viktigaste för mig är att en trädgård ska kännas bra och om det känns som för mycket jobb, så är det viktigt att ändra. Inga tvång, bara njutning. Lycka till!

    SvaraRadera
  15. Og netop derfor bliver man aldrig færdig med haven!
    Håber du ved din forenkling får gjort havearbejdet nemmere, men først er der en hel masse arbejde at gøre i et par år. Er sikker på du nok skal lave endnu en smuk beplantning i dit store bed.

    Rigtig god arbejdslyst!
    Ulla

    SvaraRadera
  16. Helene!
    Har precis som du en rabatt jag vill göra mindre arbetskrävande men jag vet inte riktigt hur jag vill ha den och vad jag skall börja med att ta bort. Tidiga lökväxter, några stadiga perenner som är fina hela säsongen, gärna långt in på hösten och vita krolliljor vill jag ha men det behövs mer, men vad?
    Lycka till med din rabatt!
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  17. Jösses 15 m lång.....låter som en park rabatt!! Som du beskriver det färdiga resultatet så kommer det att bli helt perfekt:)
    Lycka till och trevlig helg!

    SvaraRadera