Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

torsdag 30 augusti 2018

Trädgårdskonst; Allium

Efter en del tänkande och provande så är min stora Allium äntligen klar. Den mäter hela 60 cm i diameter och ska pryda någon rabatt.
Den inre, vita kulan i trä och de tunna pinnarna (gängstång, 3 mm) hade jag tänkt ut från början men sedan har jag velat lite om i vilket material jag skulle göra de yttre "blommorna". Det blev till slut så att jag klippte ut dem (med plåtsax) i en tunn aluminiumplåt (0,5 mm). De blir lite vassa i kanterna så handskar var nödvändigt när jag klippte ut dem. Nu springer jag runt med den i trädgården för att hitta bästa placering. 
Håller på med flera projekt som ska resultera i mer trädgårdskonst (om jag kan kalla det så) här hemma. 

Hela konstruktionen mäter 60 cm i diameter så det är en rejäl sak. 

Provar olika placeringar i trädgården.

Fler bloggar om trädgård hittar du på Trädgårdsfägring.

15 kommentarer:

  1. Men oj, vad du är duktig Helene! Det är fint att ha en hobby som inte är enbart levande växter men också har en anknytning till trädgården. Får erkänna att jag själv är totalt okunnig när det gäller att skapa konst. Den där vackra saken platsar säkert på många platser men den bör ju få en plats på parketten, det förtjänar den med råge.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Du är verkligen kreativ och visst är det trädgårdskonst. Alltid en härlig känsla att skapa något. Hoppas du hittar en bra plats för placering där den kanske får smälta in lite.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Så fin den ble! Jeg ser for meg at du springer rundt med den :)
    Du finner nok en bra plass!
    Klem

    SvaraRadera
  4. Beundrar din energi och kreativitet. Bollen kommer nog att passa både här och där, kanske ett verk som kan flytta runt lite efter säsong.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Hejsan Helene!
    Visst är det trädgårdskonst! Du är väldigt duktig och det är roligt att följa dina olika kreationer. Vilken fantastisk Allium du skapat. Den ser ut att vara utan stjälk?
    Får jag fråga (tänker inte försöka kopiera dina kreationer) var man får tag i så tunn aluminiumplåt? Har sökt utan att hitta för ett projekt.

    Ha det gott och visa gärna den slutliga platsen för bollen :-)!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anja. Aluminiumplåt i tjocklek 0.5 mm (100 x 50 cm) har jag köpt på Slöjd-detaljer. De har en butik på köpcentrat Eriksberg, Hisingen. Man kan boka varan på deras hemsida och hämta i butik eller få det hemskickat (med plåten kan ju vara svår att skicka). https://www.slojd-detaljer.se/sortiment/tra-metallslojd/plat-folie-gjutmetall/aluminium/aluminium/aluminiumplat-2723
      Tjockare aluminiumplåt finns också (liksom rostfri, glavad mm) men även det finns också på b.la Biltema i större ark till bra pris. De hade dock inte så tunn som jag ville ha.
      Lycka till med ditt projekt.
      Ha det fint
      Helene

      Radera
    2. .. och den har en stjälk, i form av ett armeringsjärn.
      Helene

      Radera
  6. Hej Helene!
    Den är riktigt fin, skulle du inte hitta någon plats till den, så kan jag hjälpa till.
    Har gott om utrymme hos mig.....
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  7. Jösses varför skulle du INTE kalla det trädgårdskonst?? För att du gjort den själv? Jättefin och mycket roligare än mycket ofta 'billigt' som finns att köpa :)

    SvaraRadera
  8. Din allium fortjener havens bedste plads, den er virkelig fin.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  9. Så flott hagekunst!
    Du er kreativ Helene.
    Lykke til med å finne en god plassering, og ha en fin søndag.
    Hilsen fra Turid

    SvaraRadera
  10. Wow vilken konstnär du är, kanonsnyggt.
    Hälsningar Siwan

    SvaraRadera
  11. Hej Helene!

    Jag är full av beundran över din kreativitet. Jag har ju beundrat dina vallmokapslar och nu denna fantastiska allium. Förutom att den är snygg kan jag tänka mig att den kommer att lysa upp i höstkvällarna.

    Ha en fortsatt fin vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
  12. Jättefina! Det var en bra idé. Kanske jag får se dessa någon gång, bor ju också i Torslanda.

    SvaraRadera
  13. Hej Sylvia. Du är välkommen när det passar men kontakta mig först så att vi bestämmer en tid. e-post: helene.torslanda at gmail.com
    Hälsning Helene

    SvaraRadera