Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

fredag 24 augusti 2018

Mer vintergrönt i trädgården

På senare år har jag försökt få in mer vintergrönt i trädgården. Jag har alldeles för lite av det. Successivt planterar jag in fler träd, buskar och annat som kan hålla lite liv i trädgården på vintern. Har upptäckt att det finns många järnekar som går riktigt bra här (zon 1-2). De fem jag har sedan tidigare har gått fint i flera år, trots varningar. De kan ju också klippas till önskad form. Kompletterade med två nya i år. Förutom järnekar har jag förstås barrväxter och en del annat.
Några av de buskar som är nya för i år presenteras nedan.

Lagerhägg, Prunus laurocerasus 'Gajo'. En liten kompakt buske med upprätt växtsätt som blir 70-80 cm. Mycket vackra och doftande blommor. Ett riktigt bra vintergrönt komplement i rabatten där de andra lagerhäggarna är för stora

Lagerhägg, Prunus laurocerasus 'Gajo'.

Järnek, Ilex aquifolium 'Gold Flash' . Den har inga taggar på de snygga bladen, vilket är sympatiskt. Den blir 1-2 m som fullvuxen.
Skaftjärnek, Ilex pedunculosa. Tycker den ser ut som en benjaminfikus i bladen.  Den är lite känslig, men vi håller tummarna. 

Bergtall. Pinus mugo ssp. mugo. Om man klipper årsskotten hårt varje år blir den en väldigt fin och kompakt tall. 

Weymouthtall, Pinus strobus 'Louie'. Blir upp till 3 m om man har tur. Barren är mjuka, långa och snyggt gröngula. Jag är väldigt förtjust i den ljust gröna färgen på alla växter men de ska hålla sig så och inte bli gula. 

Fler trädgårsbloggar finns på Trädgårdsfägring.


15 kommentarer:

  1. Så vackra blommor lagerhäggen har. Jag har blivit alltmer förtjust i barrväxter och tallar är ju jättefina. Här blir snötäcket ofta 1-2 meter, så det vintergröna saknas ofta inte, men med tiden tycker jag att rosbuskarna ser eländiga ut när de är avlövade.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Vintergrönt är fint, jag gillar det mesta faktiskt men har varken lagerhägg eller järnek. Nu har vi drabbats av tjältorka några gånger som reducerat de vintergröna växterna men jag ger nog inte upp ändå. Kul att se din vackra Pinus strobus , i mitt tycke en av de tjusigaste barrväxterna. Har en annan namnsort `Minitwist´ också med ljusa barr och något böjda, en riktigt förtjusande lite barrväxt.

    Trevlig helg Helene!

    SvaraRadera
  3. Så fine de er! Pinus strobus er veldig dekorativ.

    SvaraRadera
  4. Hej Helene

    Prunus laurocerasus var mycket intresant!
    Här har jag tall och gran så tät på husen så jag tycker jag har barrväxter så det räcker:)

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
  5. Hejsan Helene!
    Visst vill man att trädgården ser "någorlunda" ut hela året. Har inte faktiskt tänk på järnek men verkar vara något som även jag borde prova. Annars har jag en del barrisar och strukturer så som avenbokshäck, t. ex. som bildar fin silhuett oavsett årstid. Den där weymouthtallen har jag haft. Den blev alldeles för stor så att vi fick ta ned den. Plus all barr på marken...Men, för all del - kommer inte ihåg sortnamnet. Din beter sig kanske bättre...;-)?!
    HA DET SUPERGOTT!
    /Anja
    ps
    (Ser att du har också fått det där "piseth san" - tror att det är skräp)
    ds

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tallen kanske blir för stor till sist, men jag får njuta av den till dess i så fall. Prova järnek - du kan klippa de flesta hårt.
      Ha det fint
      Helene

      Radera
  6. Fina tips allihop! Och eftersom vi bor i samma trakt blir jag nyfiken på var du hittat dem? Mer vintergrönt får alltid plats. Pinusen var väldigt vacker och jag älskar de långa barren. Satte en mer blåbarrig förra hösten.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pinusen och de två järnekarna i inlägget har jag köpt på Boels plantskola, Öland (B'STRÖÖ) i somras. Den vanliga bergtallen köpte jag billigt förra året hos Mölnlycke garden center. Den lilla lagerhäggen köpte jag för några veckor sen hos Cramer Hillared.
      Ha det fint
      Helene

      Radera
    2. Tack! I år har jag inte fyndat hos Boel men ska sätta upp det för att kika nästa år :)

      Carina

      Radera
  7. Hej Helene!
    Fina inköp allihopa, hoppas de kommer att trivas. Pinus strobus ser spännande ut med de långa barren.
    Trevlig helg!
    Marika

    SvaraRadera
  8. Det ser rigtig godt ud med dine stedsegrønne, og fint du går efter Ilex uden torne. Der er intet så stikkende som gamle tørre blade af Ilex. Her har vi også en lille laurbær-busk som blomstrer for anden gang i år. Det er et mærkeligt år...

    Held og lykke med de sarte vækster!
    hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  9. Vintergrønne planter er alltid velkommen i hagen:-)
    Vi holder til litt lengre nord enn deg, like ved Svinesundsbrua. Vi har prøvd med fler typer laurbær, men de tåler ikke vinteren, men det finnes heldigvis mye vintergrønt å velge i. Pinus strobus ser fin ut.
    Ha en fin søndag/Eirin

    SvaraRadera
  10. Jag tycker som du att det är fint med vintergrönt. Vi har en hel del buskar här som är vintergröna och i olika gröna färger. Bl a har vi holly (järnek), som är väldig här i UK. Det hör ju till julen här. Sedan är ju klimatet betydligt mer gynnsamt här i Wales, än i Sverige, så det gör också lite skillnad. Oftast relativt milda vintrar och inte alltför varma somrar och kortare vinter.
    Ha en skön lördag önskar Lena från ett regnigt och blåsigt Wales!

    SvaraRadera
  11. Oj, lagerhäggen var jättefin! Järnek har jag försökt få tag på här, för det finns de som ska klara vår zon, men har inte lyckats hitta ännu! Tycker också om när trädgården har lite vintergrönt
    att bjuda på! Ha det fint!

    SvaraRadera
  12. Fina tips och lagerhäggen skriver jag upp å jobbets vägnar. Den skulle passa bra där på ett ställe.
    Kram Kristina

    SvaraRadera