Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

söndag 28 juni 2020

Alla dessa kornvallmo

I år har det funnits massor av nya sorter av kornvallmo (Papaver rhoeas) att köpa, i de märkligaste färgnyanser. Jag har provat sorten Pandora. Lite kul när de är nyutslagna men de bleknar sedan till nyanser av grått. Fina versionen nedan. Tar gärna emot dina erfarenheter av andra sorter.






Flera trädgårdsbloggar finns på Trädgårdsfägring

7 kommentarer:

  1. Så vakre de er! Jeg har faktisk ikke prøvd de før. Fargenyansene er veldig fine.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Så ovanliga. Visst har jag hört talas om kornvallmo men egentligen inte vetat så mycket om dom. Tänk att dom bleknar till grått, det känns lite ovanligt i blomstervärlden. Men grått är ju en innefärg, i varje fall inomhus. Och rosa och grått i kombination är inte alls dumt.

    Ha en bra kommande vecka!
    Anita

    SvaraRadera
  3. Hej Helene!
    Såg en variant av dessa, i en frökatalog, men när jag skulle beställa var de slut. Det var en blålila ton på påsen. Ser fina ut.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  4. Hvor er de smukke - og specielle. Hver blomst er et lille kunstværk.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  5. Hej Helene

    Så kul! Kornvallmo känner jag bara med den klara röda blomma, den verkar ibland vara ett ogräss:)
    Men varfär inte? Super!

    Ha en trevlig dag

    SvaraRadera
  6. Så vackra och underbara färger!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  7. De är så vackra - jag älskar de silkestunna kronbladen... ..men så är det det tråkiga att de aldrig gror hos mig. Fast känner jag mig själv rätt så kommer jag pröva om nåt år eller så igen :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera