Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

söndag 24 maj 2020

Hosta och sniglar

Nuförtiden har jag nästan alla mina hostor i krukor på ett skuggigt ställe på altanen, annars blir de snigelgodis. Jag gräver ner hostorna (utan kruka) i komposten eller lövhögen på hösten och tar upp dem igen på våren. De flesta skulle klara sig i krukan på vintern men eftersom jag har dem i lerkrukor är detta enklast. Det finns numera en och annan tung klump dock. 
MEN det finns två sorter jag fortfarande har på friland, som klarar sig väldigt bra. Det är Hosta ´June´ och förmodligen alla hennes syskon (June Fever, Just June m.fl) samt ´First Frost'. Båda hör till Hosta Tardiana-gruppen. Där finns säkert många bra. June och First Frost kommer igång tidigt på våren och hinner växa till sig bra innan sniglarna blir så stora och de har dessutom tjocka blad. Det är också bra tillväxt på dessa sorter så jag har delat och placerat ut på många ställen.

Snigeln försöker få tag på kanten för ett skrovmål men ger upp och söker sig till annan mat.

Hosta 'June Fever' och 'June'.

Hosta 'First Frost'

Fler trädgårdsbloggar finns på Trädgårdsfägring.

12 kommentarer:

  1. Ja, snegler er veldig glad i hosta dessverre. Klokt valg å ha June og de andre i samme gruppen plantet i bakken. De er så fine alle sammen, og har tykkere blader ja enn mange andre hosta. Det er nok ikke uten grunn at de har utviklet så mange i den gruppen. Det er nok mange som sliter med snegler.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Hej Helene

    Bra tips med Hosta Tardiana och sniglar. Sniglar är en pestilens för alla de hosta jag har provat hittills...
    Den enorma Empress Wu är uppenbarligen en favoritt....

    Ha en trevlig ny vecka

    SvaraRadera
  3. Hej Helene!
    Det var riktigt fina exemplar av hosta. Jag har skaffat mig några de senaste åren, men de verkar inte trivas. Några har dött och några blir mindre för varje år. Klarar mig dock från sniglar.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  4. Vilken fin bild på snigeln. Hosta trodde jag var något som man skulle undvika att ha i dessa tider. Jag lär mig mycket på Blogglandia.

    SvaraRadera
  5. Hei! Vi har heldigvis ikke store problemer med snegler, men jeg ser at de blir stadig flere. Jeg planter flere hosta i krukker fordi det er så morsomt å finne nye steder til dem. Jeg lar dem stort sett overvintre i plastpotter. Jeg legger pottene på siden slik at de ikke blir stående i isvann.
    Hosta er en av mine favoritter. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  6. Veldig flotte eksemplarer av hosta du viser.
    Jeg har ikke merket noe til at snilene spiser opp Hosta her hos meg. Er i ferd med å plante ut mange flere, så jeg håper snilene holder seg unna.
    Ha det godt!
    Hilsen fra Turid

    SvaraRadera
  7. Det er ikke rart at være plaget af snegle. Det er godt, det ikke er alle planter, de er lige vilde med. Jeg har også erfaret, at nogle hosta går sneglene helt udenom, og ‘June’ har jeg gode erfaringer med. ‘First frost’ er flot med den hvide kant på de grågrønne blade.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  8. Har ganska få Hostor beroende på att vi har en torr & solig tomt med lätt näringsrik basisk jord (jag bor alltså på Gotland). Men jag har inga sniglar heller, så jag skulle kunna ha betydligt fler än dom få som överlevt...
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  9. Fina hostar. Snigelbekymmer är inte kul, men du verkar ha ordnat det väl.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  10. Har inga sniglar i min trädgård...tack och lov! Hostor är fina, lite underskattade tycker jag :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  11. Massor av sniglar här under försommaren, har säkert klippt ihjäl 800 stycken. Med torkan har det lugnat sig men så fort jag vattnar dyker de upp igen. Men man får ju ändå vara glad över den där lilla jordplätt man förfogar över.
    Glad Midsommar!
    Birgitta

    SvaraRadera