Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

onsdag 20 maj 2020

Gillenia - en trotjänare

Årets perenn, Gillenia, (Gillenia trifoliata) är en av mina favoriter. Har den många på olika ställen. Den äldsta fick jag tyvärr gräva upp idag efter att den tjänstgjort i minst 15 år. Det var väldigt lite liv i den och den liknade mer en stubbe än något annat. 
Odlingsråden för Gillenia säger ofta att den ska stå halvskuggigt och något fuktigt. Helt fel vill jag påstå, iallafall hos mig. Soligt är ett måste om den inte ska lägga sig ner. Den blir stadigare och blommar betydligt bättre i sol, men kan ändå behöva lite stöd de första åren innan den har börjat bygga stabilitet i sin "stubbe". Ganska torktålig är den också när den är etablerad. 
En sky av vita blommor i juni-juli.

Fin höstfärg får den också.

Dagens uppgrävda Gillenia hade bara lite liv kvar i sig och blir ersatt av något annat. En riktigt hård "stubbe".

Fler trädgårdsbloggar finns på trädgårdsfägring

6 kommentarer:

  1. Jeg har aldrig haft en Gillenia, men jeg har tit beundret den og tænkt på at anskaffe en. Jeg var ikke klar over, at den har så fine efterårsfarver, men det er da bestemt et ekstra plus. Gillenia ser så spinkel ud, men det er noget af en stub, du har gravet op.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  2. Så flotte høstfarger den får! Det var ikke jeg heller klar over.
    Nydelige blomster også.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  3. Hej Helene!
    Så vacker när den blommar, men också vackra höstfärger. Det var en rejäl rotklump, min äldsta pion börjar se ut så. Hoppas den hänger kvar länge än.
    Ha en trevlig helg!
    Marika

    SvaraRadera
  4. Så vacker, under olika årstider.
    Allt liv är begränsat, så även i naturen.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  5. hej Helene

    Ja, Gillenia trifoliata är verkligen en favorit!
    Super bra presentation:)

    Ha en trevlig kväll

    SvaraRadera
  6. En klar favorit även här... Har du sett den rosa varianten som dykt upp även i Sverige ;) Mina har stått för torrt och knappt blommat alls tills jag fick räddat dem i höstas. Nu hoppas jag på fin blomning igen.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera