Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

tisdag 4 december 2018

Raku

Nu är det långt mellan blogginläggen men jag tröttnar på trädgård så här års. Har istället ägnat mig åt en annan hobby, nu när jag har mer tid - keramik. Sedan två månader har jag hyrt in mig på en keramikverkstad i Göteborg och försöker åstadkomma lite saker i stengodslera. Främst gör jag saker för trädgården. 
I helgen brände vi raku (en teknik där man bränner keramik över öppen eld) utanför verkstaden. Det var så kul. Man ser resultatet väldigt fort och det är till stor del oförutsägbart hur det ska bli. Kallt och regnigt men vi hade riktigt kul och lite rakugrejer blev det också. 
Först några bilder på resultatet och sedan lite om hur man gör raku.

Jag gör en del keramikplattor att hänga i armeringsnätet vid altanen. Därav hålen i hörnen. Denna platta är 15 x 10 cm. Här är det vit glasyr. Det svarta partiet får man genom att lägga på ett tunt lager vax där man inte vill att glasyren ska fästa. Det brinner sedan bort i processen och kvar blir en svart, matt yta utan glasyr.

Plattan är 15x15 cm och här är det en turkos glasyr. Glasyren blir sällan jämn i färgen utan det uppstår en massa skiftningar.

Samma glasyr som ovan men den har fått en helt annan färg med kopparlyster. Det beror på att den fått mycket mindre syre i en del av processen. Man vet helt enkelt aldrig hur det kommer att se ut.

Man kan ju gör annat än plattor förstås. detta är en "mask" eller ett ansikte som kan hängas. Höjd ca 20 cm. 

Hur gör man då?

Man gör en "enkel" brännugn av en tunna, tegelstenar eller annat. Här en tunna med isolering. Vi brände med gas.

Tunnan laddas med de saker som ska brännas. Innan dess måste de vara skröjbrända och glaserade.

En liten kik in i tunnan.


Glasyren har smält ut (det tog ca 30 minuter per gång) och vi lyfter ut de varma föremålen...

....fler föremål på väg ut tunnan, tex min mask/ansikte. Här är glasyren fortfarande helt vit och utan sprickor. 

De läggs ner i en annan tunna som är lite förvärmd.

Här ser man att de fortfarande är riktigt varma

Sedan slänger man på sågspån direkt och det hela börjar brinna. På med ett lock för att kväva elden. Det är i denna del av processen som de oglaserade delarna blir svarta. Sedan ska föremålen också ner i vatten (glömde fotografera det) och det är då glasyren spricker och rakun får sitt karakteristiska utseende. 

En bild från en del av bordet i verkstaden när vi hade lagt upp våra alster för att se varandras grejer. 

Fler trädgårdsbloggar finns på Trädgårdsfägring

17 kommentarer:

  1. Så spennende å lage sin egen keramikk da! Det ble vekdig fint. Du er så dyktig!
    Hyggelig å høre fra deg.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Men så häftigt Helen! Jag hade en väninna för länge sedan som höll på med raku, ganska framgångsrikt också, men jag hade ingen aning om hur själva tekniken fungerade. Jag gissar att det ger en extra dimension till hantverket när man inte kan förutse resultatet.
    Jag behöver också ett uppehåll från trädgården, det finns annat här i livet som kan stimulera och tillfredsställa behovet av att skapa. Du bränner raku, jag försöker lära mig att fotografera.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hej Helene!
    Det ser riktigt skoj ut, alltid spännande att se hur glasyren blir efter att den är bränd. Gick på keramikkurs för flera år sedan, nu ordnas de tyvärr inte mera. Snyggt resultat.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  4. Hei!
    Så fint dette blir. Det ser veldig morsomt og spennende ut.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
  5. Men åhh så fina dina plattor blev med vallmokapslar !!!
    Så roligt det måste vara att ha en hel verkstad att skapa i - min dröm är att inreda förrådet till ateljé så man kan härja där under vinterhalvåret. Keramik har jag aldrig testat men kanske när jag blir passionär !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  6. Men du gör ju jättefina saker till din trädgård. Så vackert med de skiftande färgerna.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Så mycket fint och en rolig resa att få följa med på!
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  8. Men åhh, vilken rolig hobby! Fascinerande :) Även jag har lagt ner trädgården en stund. Men efter nyår drar jag igång igen. Då med vintersådd och tills dess och till sommaren så pluggar jag på distans till trädgårdsdesigner.

    Ha det fint!

    //Veronica

    SvaraRadera
  9. Å det lät kul :) Har några raku brända föremål som jag köpt på Kronhusbodarnas julmarknad. Det har bara en nackdel - de har sagt att jag inte ska ha något ätbart i föremålen. Eller rättare sagt man ska inte äta något som legat i. Dina plattor var väldigt läckra och ansiktet underbart :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  10. Hvor er det spændende at læse om, hvordan man laver rakubrændt keramik. Jeg kan godt lide det rustikke præg, som keramikken får. Jeg var i Göteborg i weekenden, havde jeg vidst, at du arbejdede med brændingen uden for et værksted, ville jeg være kommet forbi.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elna - det hade varit kul. Du får höra av dig i förväg nästa gång så kanske vi kan ses. Till våren och sommaren är ni välkomna hem till mig omdet passar ert schema.
      Ha det fint
      Helene

      Radera
    2. Tak! Jeg kommer desværre ikke så tit til Göteborg om sommeren, det er som regel i december, jeg er der. Men hvis du brænder keramik næste år til jul, kan det være, jeg kan få det at se.
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Radera
  11. Verkligt spännande och den blå plattan blev ju helt underbar. Ska bli kul att se till sommaren när verken kommer ut i trädgården, för du visar väl...
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  12. Oj, så spännande Helene! Och så fint det blir. Du har ju en konstgalleri på din altan. Den var väldigt fin i somras och nu kommer den att bli ännu finare.
    Tack för den fina presentationen av ditt arbete med raku.
    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
  13. Fina grejer du gjort!
    När jag höll på med keramik gjorde vi vissa bränningar med samma metod, alltid lika spännande.
    Hoppas min julhälsning på video kommer på min blogg på onsdag.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  14. Tittar in för att önska dej en God Jul. Nadolig Llawen från Wales!

    SvaraRadera