Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

måndag 21 maj 2018

Nävor i lysande färger

På senare år har det kommit en del nya nävor i lysande färger, bl.a cerise. Marknaden verkar vara omättlig på nya nävor. 
De första har just börjat blomma hos mig. Man får kanske vara lite försiktig med så starka färger men jag gillar cerise, på väl valda ställen. Funkar fint i krukor också. 
De jag visar nedan är några jordnävor (G. cinereum-gruppen) och blodnäva (G. sanguineum). Båda gillar en solig plats och klarar torka bra. Börjar blomma nu och håller på länge. 

Vid en kant av granit är de så läckra. Geranium (cinereum-gruppen) JOLLY JEWEL RED I'M. Jordnäva. De är alla ganska låga.

Geranium (cinereum-gruppen) JOLLY JEWEL LILAC. Jordnäva. Färgen bleknar allt eftersom.

Geranium JOLLY JEWEL LILAC.

Geranium (cinereum-gruppen) JOLLY JEWEL NIGHT. Jordnäva.

Geranium sanguineum 'Elke', blodnäva.


Geranium sanguineum 'Elke', blodnäva.


Geranium sanguineum 'Canon Miles', blodnäva.

Geranium sanguineum var. striatum, jungfrunäva. Den breder ut sig och kan bli en marktäckare i solen om man vill, men blir aldrig ett ogräs. Lätt att klippa in rankorna. 

Geranium sanguineum var. striatum, jungfrunäva.

Andra arter och färger av nävor kommer en annan gång.



10 kommentarer:

  1. Hej Helene

    Fantastiska Geranium du visar!
    Detta är ett släkte jag inte alls känner till - än:)

    Ha en trevlig ny vecka

    SvaraRadera
  2. Hittade en geranium i Jolly Jewel-serien som var jättesöt men den ville sig inte. Tråkigt för dina ser helt fantastiska ut. Var hittar du dem?

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har köpt någon i Löddeköpinge plantskola och hos Nisses i Uddevalla och en hos Gerben men jag har sett dem i flera plantskolor så de är nog inte så ovanliga. Hoppas du får bättre tur om du provar igen.
      //Helene

      Radera
  3. Så flotte geranium du viser. Den øverste kunne jeg godt tenke meg å ha. Det er vel en av de få slekter jeg ikke har så mange av i hagen. Vet ikke hvorfor, men jeg har aldri fått dilla på de. Jeg nok få kjøpt meg noen :)

    SvaraRadera
  4. Hej Helene!
    Nävor är härliga, blommar länge och rikligt och behöver inte så mycket uppmärksamhet. Har en cerise som jag fått av min syster, var lite tveksam till färgen, men den pryder sin plats. Hittade en vacker gräddfärgad på växtgården, och köpte också den rosafärgade jungfrunävan.Den har jag sedan förut och den blir så vacker, som en rosa kudde. Man kan inte ha för många. Jolly Jewel Lilac är riktigt vacker.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  5. Oj den lila Jollyn var jättefin! Jag har bara vita och en blå med ganska stora blom
    som är hopplös på att sprida sig. Den vita är mycke tacksammare. Hur beter de rosa sig?
    Anspråkslösa är ju nävorna i allafall och det är ju trevligt med såna växter.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jordnäva, Cinereum-gruppen, bland annat de i JOLLY-serien ovan, blir inte så stora vare sig på höjden eller i spridning. Jungfrunävan däremot sprider sig utåt med revor men är lätt att hålla efter.
      //Helene

      Radera
  6. Jeg elsker bare Geranier for deres måde at dække jorden på, deres blomsterrigdom og fordi de er så nemme. Sikke nogle skønne nye sorter du viser!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  7. Geranium er en favoritplante hos mig. De er ikke særligt krævende, og mange af dem trives godt i tør sandjord, som er det, jeg har at byde på. Det er altid spændende at se nye sorter.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  8. Vad trevligt att hitta till din fina blogg.
    Speciellt roligt eftersom det inte är så långt från mina gamla svenska hemtrakter. Bodde i Lerums kommun, men bor nu i Wales. Vi hade hårdare vinter än vanligt, men trädgården klarade trots detta sig ganska bra. Här är det inte brist på vatten, regn i två dagar, men nu börjar det klarna upp lite och längtar efter att komma ut och greja, fick inspiration när jag besökte Chelsea Flower Show i veckan.
    Önskar dej en skön söndag!

    SvaraRadera