Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

onsdag 18 april 2018

Nunneört och gullflocka

Planterade förra året en ynka knöl av Corydalis malkensis, malkannunneört, som blommar nu. Den lär sprida sig med tiden. Hoppas på det för jag vill gärna ha fler.
Små solar lyser också mot mig i rabatten. Det är gullflocka, Hacquetia epipactis, som strålar. Gillar den gulgröna färgen nu på våren. Min sprider sig långsamt i en klump men vet att det finns de som tycker den är spridningsbenägen. Inte här, iallafall inte där den står nu. Har den variegerade H.epipactis  'Thor' också men den växer svagt. Synd det, för den är väldigt fin.

malkan nunneört

Hacquetia epipactis


10 kommentarer:

  1. Åh vilken fin nunneört och gullflockan tillhör mina favoriter.
    Allt gott!

    SvaraRadera
  2. 'Thor' har jag och det är en favorit hos mig men jag skulle gärna ha den vanliga också för jag tycker det är en fantasisk perenn. C malkensis har jag sått och den blir bara finare och finare med tiden. Hoppas det kommer nya små malkensisar runt också.

    Ha det gott!! Carina

    SvaraRadera
  3. Hej Helene

    Så fina vårblommor du kan visa idag!
    Det är en fantastisk tid i våra trädgårdar.

    Ha en trevlig kväll

    SvaraRadera
  4. 'Thor' har jeg også, men som du sier så vokser den dårlig. Det er synd, for den er så vakker. C. malkensis er også veldig fin.

    SvaraRadera
  5. Hej Helene!
    Har haft nunneört hos mig, men tror inte den finns kvar. Den är riktigt vacker.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  6. Ååå, är ju så svag för nunneört! Söt, söt, söt!
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
  7. Hej Helene!

    Jag har inte lyckats med gullflockan, den överlever men som en ynklig liten sak. `Thor´ har jag flyttat på men den vill inte den heller. Jag gillar dem så det är lite synd faktiskt att vi inte blir vänner.

    Kram!

    SvaraRadera
  8. Hejsan!
    Så himla fint. Ja, nunneörten har börjat blomma även hos mig men gullflocka? Det måste jag ta en titt på:

    Ha det fint!
    /Anja

    SvaraRadera
  9. Jeg kan godt forstå, du gerne vil have flere Corydalis, for hvor er den smuk.
    God weekend!

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  10. Gullflocka är fantastisk. Har båda sorterna men det är långt kvar innan dom kommer hos mig. Nunneörten var fantastiskt vacker. Vilka rent vita och skira blommor.

    Önskar dig en skön söndag!
    /Anita

    SvaraRadera