Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

onsdag 21 mars 2018

Vår - i princip

Nu har det varit vårdagjämning och det är ljusare så lusten att tänka trädgård och arbeta i trädgården har börjat komma tillbaka. Tappade helt lusten i vintras. Inget att säga på bloggen heller, så jag bara lät bli. Det ska ju vara kul och inte ett måste. Ägnade mig istället åt alla mina konstprojekt.
Nu har jag iallafall inhandlat några vårväxter till krukor. Bl.a den helt otroligt långblommande gyllenlacken. Den kommer att blomma ända in i oktober om jag tar bort överblommat löpande. Investerade i matchande penséer/violer också.
Nu ska det bli kul att läsa bloggar och skriva själv igen.



14 kommentarer:

  1. Vinteren er tung å komme igjennom, og mørket, kulden og ikke minst snøen her denne vinteren har vært fryktelig. Hos deg blir nok mye tidligere vår. Det er så godt at dagen er lengre enn natten fremover. Tenk at du allerede har kjøpt vårblomster :)

    SvaraRadera
  2. Velkommen tilbage!
    Gyldenlakken er smuk. Jeg har ingen erfaring med planten, men jeg husker den og dens skønne duft fra min barndom. Jeg ved ikke, om der er forskellige slags. Som jeg husker det, var det en forårsblomst.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  3. Kul att du är tillbaka och grattis till den fina gyllenlacken! En växt som oftast inte förs av handlarna här. Om du har hatkärlek till tomaten Vilma så har jag det till gyllenlacken. Köpte två plantor på Botan för två år sen. Det började med att jag missade avhärdningen, bara för att de står utomhus när man köper dem behöver de ju inte vara avhärdade. Visserligen lär de tålanån kall natt, men bara om de får vänja sig försiktigt och redan har börjat blomma verkar det som. Mina fick nån enstaka blomma. Sen kom kållarverna. Nu har jag övervintrat plantorna för andra året och börjar undra om det egentligen inte är en sumpväxt, så otroligt törstiga hela tiden fast de har var sin hink att husera i. Nu har halva plantan satt blomning dvs den sidan jag lättast kommit åt att vattna i vinter. Du kanske har nåt bra tips?
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmm, jag har nog haft tur då. Mina står i kruka i växthuset nu. Så väldigt försiktigt avhärdade blev de kanske inte så jag håller tummarna. Ja, de behöver mycket vatten. Har inga kålväxter i grönsakslanden under sommaren så jag kanske slipper kållarverna.
      //helene

      Radera
  4. Hej och välkommen tillbaka! Det kan vara skönt med en paus ibland.
    Gyllenlack är en favorit här också. Har tre plantor från förra året som bott i växthuset i vinter. Tror det är samma som du har på sista fotot.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  5. Hej Helene

    Ja, det ska vara kul att blogga! Tror där är många som haft det som dig:)

    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Så klart det ska va kul! Fina gyllenlack du hittat, jag blev sugen på den vita :) Var hittade du dem?

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittade tre färger på Blomsterlandet.
      //Helene

      Radera
  7. Hei!
    For en god del år siden sådde jeg gyldenlakk og klarte å få den til å overleve vinteren. Det ga en lykkefølelse. Så hyggelig at du er tilbake-
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  8. Hejsan Helen och välkommen tillbaka till bloggvärlden! Just nu känner jag väl som du gjorde under vintern, idéerna tryter och ute i trädgården händer absolut ingenting. Det tunna men ihärdiga snötäcket ligger envist kvar och inget finns att rikta kameran mot.

    Oroväckande är vädret med varma dagar och kalla nätter, det börjar likna våren 2013.

    Ha det så gott!

    SvaraRadera
  9. Hej Helene!
    Fina gyllenlack, hade den för första gången förra året, blommade länge. Igår blev det några till från mässan. Det händer inte mycket här i trädgården, heller. Vi får hoppas att det blir en förändring och att våren kommer snart.
    Kul att du är tillbaka.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  10. Välkommen tillbaka! Gyllenlack har jag sett mycket i England och tänkt att jag ska köpa. Men det har inte blivit av. Ser att du köpt på Blomsterlandet. Vi har ett nyöppnat på gångavstånd, kanske blir ett besök där.

    Önskar dig en skön helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  11. Hejsan! Ja, gyllenlacken har blivit en sommarfavorit hos mig också. Du har kanske skaffat dina från Mässan?
    Ha det super!
    /Anja

    SvaraRadera
  12. Jeg har heller ikke fundet den store inspiration til havebloggen her i vinter, og er næsten gået i hi. Men velkommen tilbage til et forhåbentlig snarligt forår og rigtig god påske!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera