Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

onsdag 17 januari 2018

Blom- och fröställningar

Nu blir det inte mycket trädgård i verkligheten. Det blir indirekta sysslor som fröbeställningar, sådder av de frön som ska stratifieras, mm. Men då har jag ju tid att ägna mig åt lite konsthantverk istället. Som kan placeras ut i trädgården sedan, om de håller måttet. Utforskar blom- och fröställningar i olika material. Dokumentation på bloggen är en del av det. 

fröställning
Fröställningen är gjord i aluminiumtråd av olika tjocklekar. Höjd 17 cm. Tanken är att den ska se ut som en frökapsel gör på hösten, då bara skelettet är kvar.

garden art
Detta är en prototyp för att komma underfund med hur materialet kan användas och hur tätt jag ska sätta de enskilda blommorna, mm. Tanken är att det ska likna en en allium. Det svåraste är att få den tillräckligt hållbar så att pinnarna inte trillar ur den centrala bollen, men det har jag nog löst nu. Däremot bör nästa bli mycket tätare med avseende på de enskilda blommorna. "Blomställningens" höjd: 40 cm.


20 kommentarer:

  1. Det ser lovende ud. Jeg glæder mig til at se det færdige resultat. Valmuen er jeg meget begejstret for, den er spændende og smuk.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  2. Valmuene du lager er veldig fine. Den ligner jo veldig på et skjelett av den.

    SvaraRadera
  3. Hej Helene

    Så fin din vallmo är - man ser direkt vad det är:)

    Ha en trevlig kväll

    SvaraRadera
  4. Och den där fröställningen är bara så fin....

    SvaraRadera
  5. Hej Helene!
    Vad fina saker du gör, vallmon blir min favorit.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  6. Hej Helene!

    Wow så fin din frökapsel är, råder inget tvivel om vad den föreställer. Kul med skapande aktivitet under vinterhalvåret, kanske lite ställföreträdande trädgårdsarbete?

    Själv är jag helt nollställd när det gäller konstnärliga anlag men jag sitter just nu och uppdaterar växtlistorna och då känns trädgården inte så långt borta.

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Vilket konsthantverk! Den här typen av kreationer tilltalar mig mycket. Har jag frågat dig förut: Säljer du också?

    Ha det gott!
    Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anja - kul att du gillar dem. Jag säljer ibland till vänner och bekanta nu när jag börjar få mer saker än jag själv har plats för. Men annars har jag ingen organiserad försäljning.
      //Helene

      Radera
    2. Kan jag tänkas tillhöra bland bekanta ;-)?

      Radera
  8. Hei!
    Det er innmari spennende å se hva du lager. Frøkapselen er vakker.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  9. Fin fröställning, ja urläcker men aluminium? Det ser ut som mässing men du kanske har fotat inomhus i varmt ljus? Kul inspiration för just nu har jag liite tråkigt :)

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är skarp du Carina. Ja inomhus med lampa ovanför ger det gulare intrycket.
      //Helene

      Radera
  10. Är så imponerad över dina vackra fröställningar - jättefina !!
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  11. Oj! Jag är full av beundran över din frökapsel. Ingen tvekan, jag såg direkt vad det var innan jag läst din text.

    Ha en skön vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
  12. Så vacker vallmoknoppen i aluminiumtråd!!
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  13. Visst är det härligt att man kan leva trädgård på så många olika sätt. Ska bli spännande att se dina verk i rätt miljö så småningom. Tittar och smeker lite på mina vallmokapslar ibland (dina). Det ska bli roligt att hitta precis rätta stället för dem.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  14. Underbart pyssel! Om du får "för mycket" av sådana så skulle du kanske kunna vara med på Konstrundan hör i Torslanda och sälja lite?

    SvaraRadera
  15. Hej Sylvia. Kul att du gillar det. Har funderat på konstrundan men kan tyvärr inte detta år. Vi får se en annan gång.
    Helene

    SvaraRadera
  16. Hej! Undrar om du säljer fröställningen är gjord i aluminiumtråd av olika tjocklekar, höjd 17 cm?

    Skön vår!

    Helena

    SvaraRadera