Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

söndag 3 december 2017

Första advent

Idag den 3 december är det första advent och mitt på dagen var det +6 grader och sol ute, men blåsigt. Hade det inte varit för att det är så vinterbrunt ute hade man kunnat tro det är vår. Just nu är det dit jag längtar och trädgården får vila.
Nu på vintern känns det alltid som om vi har för lite vintergrönt, även om det finns också.

Vinterbrunt, vinterbrunt och mer vinterbrunt. 

I vår lilla tallskog finns det gott om stensöta som marktäckare. Man får titta hit när man vill se grönt. 

Stensötan, Polypodium vulgare, bildar stora mattor under tallarna och det är jag tacksam för året runt.

Vi hade frost för några dagar sedan med tillhörande ishalka. Men nu är iskristallerna borta ut håret på blomsterflickan. 


Fler tolkningar av "Advent i trädgården" finns här



3 kommentarer:

  1. Den bregnen vokser her også, men pga.frost og kulde så visner den her. Vakkert bilde av den og eføyen på blomsterjenta.

    SvaraRadera
  2. Hej Helene!
    Du har fortfarande lite grönt, och din blomsterflicka har ett härligt hårsvall.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  3. Stensötan är vacker och visst behöver vi grönt nu. Är så glad för de rhododendron och annat jag skaffat. Murgröna skulle jag vilja ha. Såg storbladig komplettera vintergrönt så fint längs Linnégatan. Men jag har fått för mig att den inte riktigt gillar våra vintrar.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera