Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

fredag 6 januari 2017

Fröer eller inte?

Dagens tema för blommig fredag är Fröer eller inte?

Mitt svar på frågan blir:
Ja, definitivt några sommarblommor. Sår alltid Rosenskära och Zinnia. Ibland några till.
Ja, till självsådda plantor i viss utsträckning
Ja, för en del perenner. Och det varierar lite mellan åren hur mycket jag frösår.  
Ja, för grönsaker i pallkragarna. Det blir mest sallat, rädisor, sockerärtor och annat som snabbt kan omsättas för det är liten yta.
Nej, för knöl- och lökväxter. Det tar för lång tid från frö till blommande planta.
Nej, för buskar och träd. Tar för lång tid. Med något undantag dock för de som frösår sig själva i trädgården.

Flera av bilderna nedan kommer från tidigare inlägg.

Sommarblommor har jag skrivit om och visat tidigare. Här är några favoriter i repris. Sår alltid Rosenskära, varje vår (Cosmos bipinnatus) och Zinnia. I år blir det sådd från 2016 års egna frön samt Zinnia 'Green Apple' och 'Queeny Lime Red'. Rosenskära från egna frön av enkla sorter samt 'Double Click Bicolour Pink'.

Cosmos bipinnatus
Rosenskära i närbild. Detta är sorten 'Candy Stripe'

Cosmos bipinnatus
Rosenskära blandade sorter 'Candy Stripe' och 'Purity' (vit) 

Zinnia. Den går väldigt bra i krukor också. 

Butterfly
Zinnia är en riktigt bra fjärils- och insektsdragare.

Självsådda plantor. Ja, gärna ettåringar som kommer tillbaka såsom opiumvallmo (Papaver somniferum), slöjsilja (Ammi majus) och sömntuta (Eschscholzia californica, det finns vackra vita namnsorter) men det finns självsådda plantor som jag tar bort också. En del perenner som Penstemon, Agastache m.fl frösår sig ganska vilt (gäller inte alla ut dessa släkten, dock) så dessa håller jag ett öga på.


Ammi majus



ammi majus
Slöjsiljan är en fantastisk vävarväxt.

opiumvallmo
Papaver somniferum 'Purple Peony'. Den blir efter några år av självsådd både enkel- och dubbelblommande. Finns det andra färger i närheten blir det lite vad som helst.

Grönsaker blir det så mycket som får plats i pallkragarna. De har elstängsel runt kanterna så att sniglarna håller sig borta. Skulle inte finnas något kvar annars.
Man ser knappt koppartrådarna runt kanten på näst översta brädan av pallkragarna. Det är väldigt effektivt, inga sniglar kryper över det. Bara 12V så ingen fara för barn eller andra om man tar i dem. Två trådar parallellt med någon cm emellan behövs.

Perenner, ja några blir det varje år men inte så många numera. Men jag har sått ganska många genom åren.

Träd och buskar. Nej men jag ska ta tillvara fröplantor som grott under min Acer palmatum 'Osakazuki'. Det är nog minst 20 st. De är som förväntat helt olika. Ska bli kul att se hur de blir när de växer upp.

Acer palmatum 'Osakazuki'


Acer palmatum 'Osakazuki'

Acer palmatum 'Osakazuki'

Ett inlägg om moderplantan Acer palmatum 'Osakazuki' finns här.



Fler inlägg på andra bloggar om dagens tema rörande fröer eller inte, hittar du här



24 kommentarer:

  1. Så spennende med dine frøplanter fra Acer 'Osakakazuki'. Det er ikke ofte at jeg får modne frø på mine acer.
    Ja, litt sommerblomster må en jo så, og det skal jeg også så. Trær og busker får vente.

    God helg!

    SvaraRadera
  2. Kikar precis som Marit på dina små lönnar :) Men drömmer också om självsådd slöjsilja eftersom den väver så vackert. Vem vet... Kanske fick både den och blomstermoroten sått sig i höstas.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Hej! Den mörka vallmon, sååå fantastisk! Trevlig helg!
    Hälsningar
    AnnA

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga bilder.
    Lönnen var ju fantastiskt fin.
    Den skulle jag gärna vilja prova fröså.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder på ljuvliga sommarblommor. Sådde cosmos förra året, men de blev lååånga och skrangliga, men så vackra blommor. Zinnia skall jag göra ett försök med i år.
    Ha en fin helg/Marika

    SvaraRadera
  6. Cosmos (dansk navn stolt kavaler) er også en af mine favoritter. Den er nem, den har skønne blomster, der også egner sig til afskæring, den blomstrer over en lang periode, og den har et fint løv. Så kan man næsten ikke ønske sig mere.
    Jeg er meget begejstret for din mørke valmue. Den kan jeg tænke mig at prøve.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  7. Cosmos har jag haft dålig erfarenhet av. Bladlusfavorit. Vill gärna ha men tror jag avstår den i år.
    Träd och buskar sår jag lite av,mest för att det är lite speciellt att få upp något som andra kan få njuta av längre fram.
    Perenner blir det en hel del, inte så mycket nytt längre. Mer för att efterfrågan är stor av vissa sorter som inte kan köpas på vanliga storträdgårdshandeln.
    Ha en fortsätt trevlig helg!
    Anette

    SvaraRadera
  8. Instämmer vad det gäller fröer! dina bilder är ljuvliga! Kram Lotta

    SvaraRadera
  9. Vackra bilder från din trädgård!
    /Kitty

    SvaraRadera
  10. Håller med, träd som frösår sig själva får gärna vara kvar. Hos mig är kopparlönnen duktig på det. Kul att dina lönnplantor redan visar att de blir olika. :)
    Zinnia QLR har jag sått för något år sedan, stor variation i färg var min erfarenhet, så mitt tips är att så några extra så du ev kan ta bort de som inte är i den nyans du vill ha.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  11. Och nu påminde du mig om slöjsilja . den hade jag inte förra året
    ha det gott/ Luna

    SvaraRadera
  12. Så många fina blommor du visar som man kan fröså bilderna ger mig bra inspiration.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  13. Kul att du fått fröplantor av Acer.Sådde ett år men det blev inget av det.Men en Ginko fick jag ett frö att gro av .Det är nu ett litet träd.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  14. Cosmos ja, underbara! Zinnia ska jag skaffa frön från, hade tänkt skriva det i mitt inlägg men glömde bort. Visst är de också ljuvliga färgklickar!
    Mest förtjust blir jag, trots våra gemensamma favoriter, i dina små lönnplantor - hoppas de växer på sig bra!

    SvaraRadera
  15. Vilken underskön plantering med Slöjsiljan. Rosenskära sådde jag också tidigare.
    Allt gott!

    SvaraRadera
  16. Du verden så fint dette er. Utrolig fine bilder av sommeren. Her det bare favoritter. Jeg fikk virkelig øynene opp for Zinnia i sommer. Hadde flere med ulike farger. Har heldigvis masse frø. Tenkte å starte å så Zinnia i februar/mars.
    Det er en fin tid vi går mot nå!
    Ha det godt Anne

    SvaraRadera
  17. Det var mange "ja", det! Å, det blir så vakkert :)
    Fantastisk med Acer-frøplantene!

    SvaraRadera
  18. Otroligt vackra, inspirerande bilder på sommarblommor!

    Ha det gott! /Anja

    SvaraRadera
  19. Zinnia är tillsammans med luktärter ett måste. Spännande med lönnplantorna och att ingen av dem är lik den andra.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  20. Du gillar tomaten "Black cherry" och det gör jag med. Så det blir väl den i år igen. Sen gillar jag också rosenskära, men den brukar jag köpa plantor av. Däremot älskar jag zinnia och dom hittar jag aldrig några färdiga plantor av här på Gotland. Ja, jo - men då är det fel färger och blomstorlekar, så zinnior kanske jag ska så lite i år.
    Tack för tipset!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  21. Jag undrar om det är småplantor under min A. palmatum 'Seiun Kaku'? Det måste jag kontrollera i vår!
    Jag är en velig trädgårdsägare. Det blir mer och mer lite hipp som happ! Önskar jag kunde bli mer beslutsam och veta vad jag vill - i fråga om trädgård alltså!

    SvaraRadera
  22. Lyxigt med små minilönnar. Njuter av den vackra planteringen med slöjsilja, fina kombos som ger ängskänsla. Nu funderar jag på var jag skulle kunna göra nåt liknande.
    Har också elstängsel runt grönsakerna som funkar jättebra. Har du batteri till varje låda eller är de seriekopplade?
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  23. Anette - de är seriekopplade. Inget batteri utan ström med en transformator som ger 12V.
    //Helene

    SvaraRadera
  24. Jeg holder med deg i dine ja og nei. Er ganske lik der ja. Ingen sommer uten Cosmos og Zinnia. De er så vakre og man kan fylle hele bedet. Flotte bilder.
    Lykke til med sådden.
    Hilsen Jannicke

    SvaraRadera