Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

fredag 9 december 2016

Något nytt?! - blommig fredag i Australien

Något nytt?! är dagens tema för blommig fredag. Mitt svar blir trädgårdar och odling i Australien. Fast jag ser det på TV. Nästan allt jag ser är nytt, för mig. Det går att se direkt på webben också via Gardening Australia. De repriserar nu 2016. Inga krångligheter med IP-adress eller annat, bara att klicka igång och luta sig tillbaka. 
Växterna är i stort sett helt nya, miljöerna är nya och de omvända årstiderna förstås. Det är som inte är nytt är den väldigt påtagliga vattenbristen i Australien, när de inte dränks av skyfall. Inte ett trädgårdsreportage utan att vatten diskuteras. Gråvatten och regnvatten tas om hand på alla möjliga vis. Fler och fler anlägger sina trädgårdar med växter som klarar sig bra utan att vattnas, vilket innebär att det blir färre engelska trädgårdskopior och fler inhemska växter. Det finns också en stor förståelse för hur man ska anlägga sin yta och att täckodla verkar vara standard för att ta vara på varje droppe.
Eftersom jag inte varit i Australien blir det inte helt enkelt att illustrera inlägget men det finns ju växter från denna kontinent i t.ex. England. I Cornwall finns trädgårdar med ett klimat som gör att man kan ta ut svängarna lite. Exempelvis finns det trädormbunkar som ursprungligen kommer från Australien. Den allra vanligaste i trädgårdar är Dicksonia antarctica
Tree fern
Trädormbunkar i Chyverton, Cornwall, England. 
Tree fern
Trädormbunkar i Chyverton, Cornwall, England.

Trädormbunkar, mm i Lost Gardens of Heligan, Cornwall, England.


Mer på temat blommig fredag i andra bloggar


14 kommentarer:

  1. Låter mycket spännande! Eftersom jag följer flera australiska konton på instagram har jag också märkt vilka bekymmer de har med både torka och lera upp till knäna när skyfallen kommer. Vi har en hel del att lära där både vad det gäller att öka täckodlingen, ta hand om gråvatten och växtval.
    Läckra bilder. Jag kan nästan se en dinosaurie sträcka ner sin långa hals för att dricka lite i dammen.
    Tack för tips och annorlunda tolkning av temat!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Det är alltid kul, inspirerande och lärorikt med trädgårdar i andra länder! Må så gott! /Lotta

    SvaraRadera
  3. Att bara kunna slå sig ner i soffan och göra en snabbresa när tid och lust finns och dessutom i viss mån kunna välja resmål - nog är det fantastiskt. Inga luftföroreningar heller. Åkte genom ormbunksskog när vi var i Australien men så frodiga som de är på dina bilder från Cornwall var de inte.
    Trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Ser att jag åtminstone behöver resa tillbaka till Cornwall - underbart landskap och uppenbarligen har jag missat några ljuvliga trädgårdar.

    Att ta hand om grå- och spillvatten står högt på kravlistan för nästa boende :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Hei!
    Bregner er vakre og fascinerende. Kjempefine bilder. Jeg tror det er viktig at vi planter med naturen og klimaet.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  6. Disse plantene heter på norsk trebregner, og jeg vet at de kan trives på vestkysten av Norge, men dessverre ikke her jeg bor. De er veldig fine!

    God helg!

    SvaraRadera
  7. Synd om dom länder som drabbas av torka och sedan skyfall och översvämningar.Intressant att se andra länders flora.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  8. Underbart inlägg det njuter jag av för jag har inte varit i Australien men jag skulle verkligen vilja åka dit.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  9. Spännande! Låter som perfekt tidsfördriv för mig och fötkylningen :)

    SvaraRadera
  10. På en måde falder det jo lige for at plante de arter, der passer bedst til de givne forhold. Det vil vel altid være det mindst arbejdskrævende og det bedste for miljøet.
    Træbregner er fantastisk flotte. På vores sommerferie på Azorerne så vi mange af dem.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  11. Vackert Helene!

    Jag tänker ofta på länder som hittills i alla fall drabbats hårt av klimatförändringar. Australien är ett sådant land men politiken där har hittills bjudit på ett stort motstånd mot allt som inkräktat på "business as usual"

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvaraRadera
  12. Det var nytt for meg også.
    Lurt tips for å få litt hageinspirasjon midt på vinteren...
    God helg!

    SvaraRadera
  13. Det var verkligen intressant att få ta del av. Lägger programmet på minnet. Kan vara något att ta fram när ögonen börjar längta efter grönt.
    Trevlig advent!
    Anette

    SvaraRadera
  14. Trädormbunkar är mycket sköna, tycker jag. En del odlas här i Skåne, men de byggs in i speciella vinterhus och det är bara för unga människor!
    Dina bilder från Cornwall är underbara och inspirerande. Tyvärr var jag inte trädgårdsintresserad då vi var i Cornwall och vandrade!

    SvaraRadera