Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

torsdag 7 april 2016

Betongbord - steg för steg

I år tänkte jag försöka mig på lite betonggjutning för ett par saker jag behöver i trädgården. Vi övade för två år sedan på ett betongbord att ha utomhus och det blev mycket bättre än förväntat. Jag ville gärna ha ett rostigt underrede och lite relief på bordsskivan.
Idag pryder det sin plats i vår grusträdgård
.
Ett gammalt stativ för att hänga upp en båtmotor(?) blir ett underrede. Händige O fixar det.



En gammal plan bordskiva blir underlag till gjutningen. På den, en blank och ganska tjock byggplast för att få en jämn yta. Gjutformen är en träram som hålls fast med tvingar till betongen stelnat. 

Spraylim håller fast det stora bladet från en trädormbunke på plasten. Det var lite svårt att få alla kanter att fästa men det gick bra. Man får hälla på betongen försiktigt.

Ett putsnät för armering sköts fast med häftpistol i träramen.I de två kanter där putsnätet kommer upp ur cementen är det bra att vika upp det innan man kommer ända fram till kanten så att det inte blir nät ända ut. Det är fult och så kan man riva sig på det. 

I med betongen och vänta.

Pilla bort ormbunken och beskåda


Klart!

Jag ställer det på högkant intill huset på vintern (eller tar in det) så att vattnet inte skall samlas och frysa i reliefen.

6 kommentarer:

  1. Hvor er I kreative. Det er et meget smukt og spændende bord. Det rustikke præg er flot til udendørs brug. Jeg er spændt på at se, hvad I får lavet næste gang.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  2. Det absolut snyggaste betongbord jag nånsin sett! Fiffigt att spejlimma bladet och underredet är ju en prydnad i sig, tillsammans så läckert! Bara att gratulera!
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Tack för alla fina kommentarer.
    Helene

    SvaraRadera
  4. Jättefint! Det här måste jag visa för min händige gubbe!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  5. Så kreativt och vackert ! Håller med Anette om att det är det vackraste betongbord jag sett!
    Inspirerande !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera