Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

söndag 6 mars 2016

Rynkolvon framkallar allergiska besvär

Rynkolvon, Viburnum rhytidophyllum, är kanske inte den allra vanligaste busken i trädgården men heller inte ovanlig. Vintergröna buskar är värdefulla, särskilt så här års. Hade två som jag stammade upp till små träd, men de är borta nu. Fick allergisk reaktion i form av hosta och andningsproblem när jag var i närheten eller beskar buskarna. Har nu läst på nätet att hårfibrerna som bl.a finns under bladen kan orsaka allergiska reaktioner vid inandning och beröring. Men även blommor och frukter ryker fibrer. Hade handskar så jag märkte inget av beröringen men det som flög i luften var inte nyttigt. Jag har inga allergiska besvär i övrigt så det känns som om detta är ganska potent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar