Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

söndag 19 juni 2016

Perukbuskens förändring

Perukbusken, Cotinus 'Grace' kan verkligen byta färg under en säsong. Gillar 'Grace' i alla olika stadier. På våren lite bronsaktiga blad, just nu velar hon mellan grönt och rött men snart bestämmer hon sig för att 'Grace' betyder rött. Har planterat busken så att vi ska kunna se bladen genomlysta av solen. Då är hon fantastisk. Det finns flera andra namnsorter att välja på. Gillar också 'Golden Spirit' med limegröna blad nu och klart gröna senare. Perukbuskar är generellt väldigt torktåliga.
Perukbusken, Cotinus 'Grace' när hon är som bäst i juli. Grace valde rött.


Perukbusken, Cotinus 'Grace' i maj. Grace klädde sig i brons.

Perukbusken, Cotinus 'Grace' idag 18 juni. Grace velar mellan grönt och rött men kommer att välja rött snart.

Perukbuske, Cotinus 'Golden Spirit' med limegröna blad nu och klart gröna blad hela sommaren. Bild från början av juli.

5 kommentarer:

  1. Jag är också förtjust i växter som ändrar uppsyn över säsongen, behöver inte nödvändigtvis vara blommor.

    `Grace´är jättefin!

    SvaraRadera
  2. 'Grace' er fin, ja! Her kaller den parykkbusk. Jeg har to som er veldig mørke i bladene. Den skal egentlig ikke klare seg her, men den fryser bare litt tilbake hver vinter.
    'Golden Spirit' er også veldig fin.

    SvaraRadera
  3. Intressant.
    Jag har en Golden Spirit och två stycken Royal Purple, (en ung och en gammal som jag trodde dog våren 2013, så jag skaffade en ny, men livet återvände även till den gamla) men önskar mig förståss en Grace också nu. Du får visa bilder på den längre fram också, jag tycker det är jätteintressant att se en växts förändringar genom årstiderna och önskar att jag var lite mer organiserad för att själv kunna blogga på det viset.
    De stora fördelarna med perukbusken att den klarar torka och beskärning bra. Växtsättet är kanske inte det snyggaste, men det går att fixa. Under taskiga förhållanden, som hos mig blir bladen små och då slår den t ex katsura med hästlängd, tycker jag.
    Ha det fint
    Marta

    SvaraRadera
  4. Vilken trevlig buske som överraskar med nya skepnader igen och igen. Gillar när det händer saker!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Det är en fin buske! En gång hade vi en sådan, men jag tror den liksom hade gjort sitt, blommorna/fröställningarna var så fina också, som en stor sky!
    Agneta

    SvaraRadera