Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

söndag 8 september 2019

Perovskia

En av sommarens absoluta långblommare är Perovskian eller Afghanperovskia som den heter, Perovskia atriplicifolia ´Blue Spire'. Med tiden blir den en halvbuske med vedartade smala grenar som ger stadga i soliga rabatter. Trivs bäst i full sol i väldränerat läge och klarar torka bra. Den kan med tiden bli ganska hög om man vill det. Mina äldre plantor är runt metern. Men jag klipper ner den på våren till lämplig höjd för nya skott så höjden kan anpassas. Dess grågröna bladverk förgyller från början av sommaren och i juli blir de blå blommorna tydliga och de tar för sig mer och mer ju längre sommaren lider. Nu är den magnifik och kommer att stå så länge än. Den är dessutom populär bland insekter och den doftar.

Bild från idag 8 sept (2019). Insekterna gillar Perovskian.

Bild från idag 8 sept (2019).

Denna bild är från 12 juli i år (2019). De blå blommorna är på väg att utvecklas. 

Bild från mitten av juli 2018. I sällskap med silverfärgade och vita blommor som slöjsilja, Ammi majus, och Silvermartorn, 'Miss Willmott's Ghost', Eryngium gianteum

Länkar även till Trädgårdsfägring med många fler bloggar om trädgård.


14 kommentarer:

  1. Så fine de er! De overlever dessverre ikke her. Flott med så sen blomstring.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Hej Helene

    Perovskia - bra tips.
    Super sällskaps bild!

    Ha en trevlig ny vecka

    SvaraRadera
  3. Hej Helene!
    Vilken vacker kombination tillsammans med vitt och silver.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  4. Så frodig och fin perovskia! Och vackra växtkombinationer. Ha en bra vecka.

    SvaraRadera
  5. Snyggt! När jag läste rubriken tänkte jag direkt på att växten måste vara en tillgång för insekterna vid den här tiden på säsongen när så mycket blommat över. Jag har dåligt med attraktiva insektsväxter nu i september, perovskia kunde bli ett bra tillskott i trädgården.

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Tänk, Perovskia 'Blue Spire' har jag prövat flera gånger men den trivs inte hos mig. Dom kommer upp ett par år men blir mindre och mindre för varje år för att så småningom försvinna helt. Men å andra sidan har vi ju normalt en väldigt blöt trädgård och jag kanske inte hittat en tillräckligt väldränerad plats (även om den suttit i den torraste delen i trädgården). Men nu har ju trädgården senaste åren ändrat karaktär och blivit väldigt torr. Kanske dags att pröva igen. För dom är ju så vackra. Jag bara njuter av dina bilder. Så rikblommande och så fina kompisar dom växer tillsammans med. Förstår att det är ett eldorado för insekterna.

    Ha en fortsatt fin vecka!
    Anita

    SvaraRadera
  7. Oj, så snyggt ihop på sista bilden! Konstigt att jag aldrig ens hört talas om denna växt. Liknar nepeta tycker jag.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  8. Mycket vacker växt och så fint den vävt tillsammans med andra hos dig. Grävde upp - fel - jag lyfte upp gräs där sorken gått fram och började fundera - var är perovskian? Sorken har nog ätit på dem också... Men det är en växt som definitivt ska ersättas :) Skickar din rotskott? Det gjorde den vid förra huset där den stog torrt och fattigt inne vid husgrunden :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  9. Det er en fin plantesammensætning, der er på det sidste billede. Både farver og former er smukke sammen.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  10. Den er utrolig flott og dekorativ der den svever i bedene med sine nydelige spir. Jeg har plantet to hos meg, men de vil seg ikke helt. Mulig de ikke trives så godt i sone 4/5.
    God helg.
    Jannicke

    SvaraRadera
  11. Hejsan. Kan man föröka med att ta vara på egna fröer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är möjligt men jag har inte gjort det och jag har heller inte sett några fröplantor.

      Radera