Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

söndag 8 maj 2016

Andalusien

En vecka i Andalusien med besök i bl.a Granada och trädgårdarna i Alhambra och Generalife. Maffigt med höga berg och snö i bakgrunden. Min Medelhavsbotanik är bristfällig. Många av träden och en del andra växter har jag inte identifierat ännu.
Vattenkanalen i Generalife. Trädgård på området sedan  länge (använt sedan 1300-talet) men dagens trädgård färdigställdes på 1950-talet.

Maffiga cypresser(?)

Mycket formella trädgårdar karakteriserar Alhambra och Generelife

Sierra Nevada i bakgrunden

Stor blomma på träd. Men vilket träd?
Tips från en bloggvän: Solandra maxima "Cup of Gold".
Ytterligare ett oidentifierat träd.
Tips från en bloggvän; Judasträd, Cercis siliquastrum

3 kommentarer:

  1. Oh, så fint, så vackert och med de snöklädda bergen i bakgrunden! Härligt. Spanien har nog väldigt mycket att bjuda på.
    Jag tror jag gissar på växterna, det är "riktiga" cypresser, Cupressus, och det finns det många sorter av, om jag inte har fel. Den gula blomman kallas "Cup of Gold", Solandra maxima. Och den Sista bilden är på ett Judasträd (Judas lär ha hängt sig i ett sådant träd), Cercis siliquastrum. Så tror jag. Fantastiskt fina bilder på exotiska växter! Så roligt att titta på!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Tack Agneta för identifieringshjälp.
    Kram Helene

    SvaraRadera
  3. Hoppas det stämmer bara! Agneta kram

    SvaraRadera