Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

torsdag 4 januari 2018

Fröer i förstoring

Har alltid fascinerats av fröer och vad ett sådant litet korn kan bli när det blir stort. När jag för många, många år sedan använde svepelektronmikroskop (SEM) i mitt arbete gjorde jag ett par prover av fröer från trädgården också (lite utanför vad jag annars arbetade med). Hittade bilderna häromdagen när jag städade i en garderob. Det är svartvita pappersbilder och jag har nu fotograferat av dessa med min digitalkamera så kvalitén är kanske inte den bästa nedan. Men kul att påminnas om hur de faktiskt ser ut när man kommer nära. Fröets form och utseende ger en ledtråd till vilken funktion fröets form och yta har. Jag är absolut inte botanist eller kunnig inom detta men en del saker kan man gissa ändå. Och skönheten i detaljerna är värda att beundra oavsett funktion. 

Kinesisk förgätmigej
Kinesisk förgätmigej, Cynoglossum amabile. Förgätmigej vill gärna följa med hem och de små hullingarna gör att fröet lätt fastnar i t.ex kläder och kattens päls, för vidare transport mot nya växtplatser. Fröet är ca 3 mm långt.

Kinesisk förgätmigej
Kinesisk förgätmigej, Cynoglossum amabile; närbild på hullingarna.

Euphorbia corallioides. Den saknar svenskt namn. Betydligt slätare yta på fröet. Fröet är drygt 2 mm långt. 

Kinesisk riddarsporre
Kinesisk riddarsporre, Delphinium grandiflorum 'Blue Butterfly'. Alla ryggås-cellerna på ytan gör att den får en stor specifik yta. Är det för att ta upp vatten, eller för att skydda ytan under? Längd ca 1 mm.

Afrikansk oxtunga
Afrikansk oxtunga, Anchusa capensis. Som bredast ca 2 mm.

Narcisstobak
Narcisstobak, Nicotiana sylvestris. Vackra åsar på hela fröet som är ca 0,6 mm långt. Ett väldigt litet frö.
Kommentar i efterhand: Troligen är detta inte narcisstobak. Det är ett rundare frö. Måste ha förväxlat prov eller namn på vägen någonstans.  

Läkeflockel
Läkeflockel, Eupatorium perfoliatum. Här ser man att skyddshöljet har gått sönder och att det finns ett frö inuti det. Fröet är ca 1,7 mm långt. 
Brudslöja
Brudslöja, Gypsophila paniculata. Fröet är ca 1 mm brett. 

Gul stockros
Gul stockros, Alcea rugosa. Fröet är ca 4 mm brett.

15 kommentarer:

  1. Vakre bilder av frø! Når de blir forstørret ser de nesten ut som dyr, og Gysophila ser ut som en stor kapsel.

    SvaraRadera
  2. Vilka underbara bilder! Jättespännande att se!

    SvaraRadera
  3. Fascinerande bilder.
    Men jag hakade upp mig på narcisstobak,som jag har sått flera gånger. Fröna är mycket små och runda, om man kan se formen på så små frön. De är inte 6 mm, möjligen 0,6 mm. Skrivfel?
    Med vänlig hälsning
    Ingrid Å

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jo jag upptäckte felet med decimalen också och har ändrat till 0,6 mm. Angående formen så kan jag ju har felmärkt bilden för 25 år sedan så det kan ju vara något annat mycket litet frö.

      Radera
  4. Fascinerande - och så olika fröerna är!
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  5. Hei!
    Veldig fascinerende å se. Vakre landskap.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  6. Hej Helene

    Kul med dessa fina bilder!
    Så nära kommer vi inte med våra macroobjektiver:)

    Ha en trevlig kväll

    SvaraRadera
  7. Häftigt minst sagt! Och vackert! En del påminner om små, små djur. Det är ett av mina favoritomslag på Runåbergs fröers katalog när de har en spiral av olika frön. Gissningsvis är de förstorade och sen avbildade.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  8. Wow, vilka häftiga foton! Inte kan man ana vad det är inte och jag håller med om att det ser ut som små djur. :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  9. Fröernas värld är som en dold konstsalong. Fantastiska former och kluriga lösningar. Spännande!
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
  10. Hej Helene!
    Vilka härliga bilder, och helt fantastiskt att få se dem på så nära håll.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  11. Fantastiska bilder! Skulle vara roligt att kunna klura ut de olika formernas funktion. En del fröer är bara som damm och utvecklas till ståtliga blommor...
    Jätteroligt att få se dessa fina fröer så nära.

    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
  12. Vad roligt att få se dessa närbilder. Många tack och trevlig helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  13. Meget interessant at se frøene i den forstørrelse. Jeg har selv kigget på planter i mikroskop (ikke elektronisk) i mine unge dage og fandt så megen skønhed i detaljerne.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  14. Så utrolig fascinerende. Det er helt vildt. Tak for kigget.

    God helg
    Charlotte

    SvaraRadera