Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

fredag 8 december 2017

Vilken bild?

Nu är det mörkt ute, blåsigt och jag har ingen lust att gå ut i trädgården. Ägnar mig istället åt att sortera årets bilder, funderar på nästa års fröbeställningar, mm. Tänkte också göra canvastavlor av några av årets bilder. Men för en av dem har jag kommit till en återvändsgränd. Har tittat på alternativen så många gånger att det bara är en grön gröt nu. Behöver hjälp med att välja vilken bild jag ska göra tavla av. Första intrycket är oftast det bästa.
Bladet är från en taro (Colocasia esculenta) som jag har ute i kruka på sommaren och i orangeriet på vintern.

Bild 1

Bild 2

Bild 3

Bild 4

Bild 5

Så här ser den ut i kruka, utomhus på sommaren

Så, vilken bild ska jag välja till tavla?

11 kommentarer:

  1. Flotte bilder alle sammen, men jeg likte best nr.2. Vakker grønnfarge på de.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Hej Helene!
    Nr 3, blir min favorit.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  3. Helst hade jag velat se de i ett collage så jag såg alla samtidigt för att känna vart blicken spontant återvänder. Men när jag försöker bläddra fram och tillbaks skulle jag säga bild 2 eller 3 :)

    Lycka till med beslutet - förstår att det inte är helt. Motivet är läckert!

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  4. Och jag säger bild nr. 3 absolut inget expertval!

    SvaraRadera
  5. Hej Helene

    Bild 3 - om du vil ha skuggan med?
    Kul att du har denna Colocasia esculenta, jag är optimist och provar själv att övervintra en variant av denna utomhus: "Burgundy stem"...

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
  6. Hejsan!
    Att hänga upp en tavla gör man ju inte hur som helst. Den ska ju passa in i sammanhanget (kanske en samling av tavlor eller ensam på en vägg).
    Hur stor ska den vara?
    Allra bäst gillade jag sista bilden som tydligen inte ska vara en tavla - trots att den är så vacker :-). Annars tror jag att nr 3 verkar bra.
    Får jag fråga vilken firma anlitar du när det gäller canvastryck?
    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anja - ja du har helt rätt. En tavla ska finnas i ett sammanhang. Det kommer denna att göra. Jag ska ha fyra st tillsammans med trädgårdsmotiv. Har gjort det förut också men minns inte vilken firma jag skickade till. Har inte skickat in dem ännu så jag har inte bestämt leverantör. Storleken blir nog 40x30 och lika på alla fyra trycken.
      //Helene

      Radera
  7. Jag gillar nummer två bäst som är oregelbunden i mönstret. Det händer något fast det är en lugn bild. Jag gjorde några canvas hos smartphoto när det var nytt och blev jättebesviken eftersom färgerna förstärkts så de blev kitchiga, sen har jag inte vågat prova fler gånger. Hoppas det går bättre för dig och hoppas vi får se färdiga fotoväggen.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  8. Lite sent att svara nu kanske men ändå. Alla är fina men när jag bläddrar upp och ner så fastnar jag alltid lite extra på bild nummer två så den får bli mitt val :)

    /Anita

    SvaraRadera