Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

tisdag 17 oktober 2017

Myror i stolpen

Utebelysningen på vår uppfart slutade fungera. Min händige make, Mr O,  började felsökningen. Vad han hittade var del av en myrstack, eller myrjord, inuti stolpen. Helt full av jord i varje vrå, även i dosan med kopplingslist men efter att ha krafsat ut jorden och blåst rent så fungerar belysningen igen. Väldigt bra det, för nu vill man ha det upplyst på morgon och kväll. 
Vi har haft ganska mycket myror av olika slag de senaste åren (skogsmyror, svartmyror, rödmyror....). Fler än vad som är önskvärt faktiskt. Trädgård är ju så mycket mer än växter, eller hur? 


Fullt med jord i hela nedre delen av lyktstolpen.

Jorden borta. Myrorna hade t.om fyllt hela boxen med kopplingslisten.

Rensad från jord. Nu håller vi tummarna för att det ska fungera igen. 
Varde ljus. Fungerar igen. Detta är dock en gammal bild, vi har andra glödlampor nu.

9 kommentarer:

  1. Hej Helene

    Ja, bort med myrorna.
    På sätt och vis är det fantastisk det de gör - men det är rätt så dumt tillsammans med el.

    Ha en trevlig dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. En jordfelsbrytare är ett måste när man har hus. Hoppas alla har det.
      //Helene

      Radera
  2. Hej Helene!

    Ojsan, bra att ni hittade det men så osannolikt att ingen skulle kunna gissa på orsaken. Men på något sätt är det också imponerande. Jag tycker att det blir mer och mer av myror, jag hittar dem överallt speciellt på våren. Jag brukar inte bry mig men ibland blir det för mycket, man skall kunna gå på gångar och stigar utan att bli anfallen. Det har hänt att jag tagit grepen och lyft upp en stor jordkaka med myrbo och transporterat det i skottkärran in i slogen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunilla - vi flyttar också på myrorna till skogen när det är möjligt. I somras tog vi en myrstack. Särskilt skogsmyrorna kan vara väldigt besvärliga och aggressiva.
      //Helene

      Radera
  3. Maur har vi overalt her også. Godt at du fikk renset debort. Maur er nyttige, men kan de kan også gjøre mye skade. Flott lyktestolpe!

    SvaraRadera
  4. Hej Helene!
    Otroligt vad de bygger, små myror får gärna bo hos mig, men är glad att jag inte har stora skogsmyror.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  5. Mmm.. det var ju kreativt! Och antagligen blir det aldrig blött eller fuktigt därinne. Men ändå... Skönt att ni löste problemet för visst behövs lite extra ljus på kvällar och mornar nu.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  6. Oj, ja, det hade jag aldrig gissat! Bra att det fungerade sedan.
    När jag för många år sedan bodde i en liten stuga vid en granskog fick jag varje vår in rödmyror i stugan. Både jag och katterna (som blev bitna i trampdynorna) var förtvivlade. Tills jag la ut en stor glasburk med strösocker bredvid stacken. Vips flyttade alla myror hem igen. :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  7. De är duktiga på att hitta platser de där myrorna. Ibland tar det också tid innan man upptäcker deras nya bon. Hoppas att lyktan funkar nu.
    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera