Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

fredag 13 oktober 2017

Blommande kamelia

Köpte två Thunbergkamelia, Camellia sasanqua 'Hana Jiman' hos Tommy Ahnby för ett drygt år sedan. Båda har stått i kruka hela tiden och inne i vårt uterum under vintern. Höjden är dryga metern. Nu blommar den ena och har gjort så i några veckor. Antingen är det väldigt tidigt eller väldigt sent med blomningen, eller ska den blomma nu? Snygg är den iallafall och trots att den stått i kuling och regn sitter blommorna kvar fint. 
Läser på nätet att den har odlats länge i Japan och att man skördade blad till te och frön/nötter till att göra olja för matlagning. Oljan kan tydligen upphettas till en mycket hög temperatur. Jag nöjer mig med att se på den.


10 kommentarer:

  1. Så flott den er! Jeg vet at det finnes flere krysniger av denne, og felles for de er at de blomstrer fra tidlig på høsten og mot jul. Jeg har ingen av de dessverre.

    SvaraRadera
  2. Så vacker den är. Blomman är som en ros.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Så exklusivt med en kamelia, inte särskilt lättodlad heller. Men visst blommar de vanligtvis på våren? Jag har haft en som inte klarade vintern.
    Allt gott!

    SvaraRadera
  4. Hej Helene

    Jag skulle också bara nöjas med att se på den - och fin det är den!

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
  5. Haha, det skulle jag också göra, nöja mig att titta på de där blommorna. Möjligheten att odla kamelior är nog den viktigaste anledningen till att jag suktar efter uterum. Jag har tre stycken ändå och det har faktiskt funkat någorlunda, med lite trix och fix att ha dem på trappan.
    Kram
    Marta

    SvaraRadera
  6. Hej Helene!

    Vackert.. och exklusivt. Gissar att bara åsynen av den läckra blomman höjer humöret några grader så här i höstens tid!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Vilken snygging! En växt med ett magiskt sagoskimmer runt sig.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  8. Hvor er den smuk. Var det min, ville jeg også "nøjes" med at nyde den.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  9. Hej Helene!
    Vilken vacker kamelia! Ser lite "vild" ut. På Dave's
    Garden står det att den heter på engelska Autumn camellia och att den blommar på "Late Summer/Early Fall or Mid Fall or Late Fall/Early Winter" :-)
    Allstå verkar det att det är helt rätt nu.
    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
  10. Så fin! Lycka att kunna njuta av de vackra blommorna.
    Kram Kristina

    SvaraRadera