Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

måndag 14 augusti 2017

Rosenskära

Rosenskära, Cosmos bipinnatus, sår jag varje år. I år var det extremt dålig grobarhet på de köpta fröerna (0%) så jag fick ta till mina egna sparade frön från förra sommaren. Vet inte vad det kan bero på men har hört att fler har haft problem i år. Mina egna grodde dock fint men de ger efter några år en färgvariation som man inte kan kontrollera. Om jag vet det från början får jag placera dem så det inte spelar någon roll. Om man kontinuerligt tar bort vissnade blommor blommar den ända till frosten kommer.
Det kommer nya namnsorter varje år numera. Ska prova några nya nästa år igen. 
Samtliga bilder nedan är från eget frö. Ursprunget till alla är sorten 'Candy Stripe' med några års 'förädling' i rabatterna.


Detta är den mörkaste teckningen på blomman.

Denna ser ut som Cosmos bipinnatus 'Candy Stripe' som fröerna ursprungligen kommer ifrån. Snygg färgteckning.


Den här färgteckningen gillar jag också. 

Betydligt mer ljusrosa. 

Helt enfärgad.

Kitty på bloggen Drömgården har måndagstema "Färgklick". Det kan man väl säga att rosenskäran är.

16 kommentarer:

  1. De er så fine. Her har jeg latt de få modne frø på høsten som drysser ned og de spirer om våren av seg selv. De er så enkle å kjenne igjen at jeg luker de ikke bort. Men de blir kun de vanlige rosa som på den på ditt siste bilde. De er jo vakre de også. De har så vidt begynt å blomstre her nå, for de kommer mye tidligere i blomst hvis en forkultiverer de.

    SvaraRadera
  2. Hej Helene

    Fantastiska färgkombinationer!
    Kul att du har gjort en så fin en från frön:)

    Ha en trevlig ny vecka

    SvaraRadera
  3. Så vackra! Älskar rosenskära!
    Roligt att du länkat in till mitt måndagstema! :)
    Du får gärna sätta en liten länk dit så att andra ser. Så får vi fler som hittar in till länksamlingen :)
    /Kitty

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kitty. Förstod inte vilken bild du menade men det är länkat (utan bild) nu.
      //Helene

      Radera
  4. Du har mange fine varianter av pyntekorgen. Jeg hadde de første gang i fjor og sådde nye av selv-samlede frø i år, men de aller kraftigste og fargerikeste, er de som sådde seg selv der de sto i fjor!
    Mine er ikke så nydelige med mange variasjoner som de du har.
    Hilsen Turid

    SvaraRadera
  5. Gillade den ljusaste med bara en anings touch av rosa :) Naturen och gener är en spännande grej. Mina grodde bra men fröna är från förra säsongen och från en engelsk firma - vet inte om det gör skillnaden. Deras fröer gror alltid bra tycker jag. Cosmosen självsår sig en del hos mig och det gillar jag allra bäst :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  6. Gillar Cosmos och vill alltid ha vita till snittblommor. De grodde bra (engelsk firma), men andra sommarblommor gillade inte den kyliga våren. Tycker det är fint med de olika färgvariationerna hos dig. :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  7. Rosenskära sådde jag mycket förr, tänk om jag skulle göra det nästa år igen :) Blev verkligen sugen när jag ser dina sagolikt vackra :)Vill gärna ha ett ställe med "plockblommor" och det är de ju perfekta till :)Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  8. Rosenskära kan jag inte heller vara utan. Har dock fuskat och köpt färdiga plantor senare år eftersom jag har velat ha bara vita, men nu blev jag inspirerad! Nästa år ska de bli fler färger och egensådda :-)!
    Ha en fin dag!
    /Anja

    SvaraRadera
  9. Hej Helene!
    Sådde dem för första gången förra året, med halvbra resultat. De blev väldigt höga och rangliga, lite av en besvikelse. I år ser jag att jag får dem i rabatten lite här och där, så de har sått sig själva. Fina färgkombinationer på dina.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  10. Så fint och spännande med färgspelet i dina rosenskäror.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  11. Jättefina rosenskäror! Och tack så mycket för krokuslökarna! :)

    SvaraRadera
  12. Har inte testat att ta fröer från rosenskäran så nytt för mig att de inte är fröäkta. Jag kan ju i och för sig tycka det är rätt kul med alla dessa variationer och att inte vet i förväg vad de blir. Man kan ju ändå vara ganska säker på att de varken blir gula, orange, lila eller blå.
    Härliga bilder!
    /Anette

    SvaraRadera
  13. Rosenskära ska jag definitivt så i nästa sommar! Antecknar dem i min "lista2 för 2018 !
    Jättefina färger och fina foton! Fin måndag!

    SvaraRadera
  14. Hade Rosenskäran för första gången förra sommaren och tyckte den var helt fantastisk till att blomma. Köpte den därför i år också ( färdiga plantor) och blev jättebesviken. De ville inte alls så de är för länge sen förpassade till soptippen. Undrar om jag ska våga mig på den nästa sommar?!
    Må så gott!
    Pia

    SvaraRadera
  15. Jag har också blandade erfarenheter av rosenskära från tidigare år, jag upplever dem svåra. Men lyckas man är de underbara.

    SvaraRadera