Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

tisdag 18 juli 2017

Betongfat med bladmotiv

Vattenblänk i trädgården är alltid välkomna. Ett sommarprojekt är att gjuta saker i betong. Har just gjutit ett fågelbad eller fat eller vad det kan kallas. Placeringen och underredet återstår att lösa. Jag använde ett gammalt eldfat som gått sönder med diameter 60 cm och djup 14 cm. Använde också gratis metallband till kanten från Byggmax (de finns runt virkesbuntar och slängs), finbetong, blad från trädgården samt kakelfix. 
Tycker man kan kosta på sig att prova nya metoder, material och "tillbehör" till trädgården när man kan vara ute och jobba och har tid att prova. Blir det bra är det kul och blir det inte det, så gör det absolut ingenting. Jag har lärt mig något nytt.

Eldfatet är omlindat med gladpack för att betongen inte ska fastna på metallen. Sedan placerar jag ut bladen med undersidan uppåt. Klappar på finbetong jämnt över ytan. Jag lade också lite fibrer från glasfiberväv i det översta lagret för att armera betongen. Kanske funkar ändå, men jag hade det hemma.

Runt kanten spände jag fast ett metallband. Finns att hitta gratis på byggfirmor. Klippte till lagom längd, satte ihop (vi pop-nitade det) och klämde fast mot fatet så att betongen inte rinner under kanten. 

Nu har fatet har fått ligga med plast över i 3 dygn för att härda innan jag har täckt av det. Här syns undersidan av fatet. Lite grovt men absolut runt. 

Här håller jag på och tar bort bladen inuti fatet.

Bladnerverna syns tydligt.

Här har jag fyllt i bladnerverna med vit kakelfog. Man fyller i fog och torkar bort det som är överskott. 

Nu återstår bara att fylla på vatten. Fatet är placerat på en kruka men det ska få ett annat underrede så småningom. 

concrete DIY

Fatet är nu fyllt med vatten och ett enda krasseblad flyter på ytan. För att göra det helt vattentätt behöver man försegla betongen på lämpligt sätt. Det finns många olika produkter för det ändamålet. Eller så låter man det vara som det är och då kommer vattnet möjligen att sippra ut lite långsamt.


14 kommentarer:

  1. Så snyggt och dekorativt!

    SvaraRadera
  2. WOW! Så snyggt när ådringen fylldes med fog!
    /Kitty

    SvaraRadera
  3. Hej Helene

    Ja, det blev snyggt!
    Bra beskrivning:)

    Ha en trevlig dag

    SvaraRadera
  4. Så fantastiskt fint det blev :) Kommer själv aldrig till skott när det gäller att gjuta i betong :( Har massor av idéer och en vacker form som jag köpte på trädgårdsmässan i Stockholm för flera år sedan men den hänger fortfarande oanvänd. Får njuta av dina alster i stället, du är ju en riktig konstnär förstår jag när jag såg din fina muralmålning i ett tidigare inlägg- SUPERSNYGG!! Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Dette var skikkelig fint laget. Fikk lyst å støpe fuglebad :)

    SvaraRadera
  6. Hej Helene!
    Det blev riktigt fint, har så länge tänkt göra ett försök, men det har inte blivit av. Med din beskrivning borde jag klara av det.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  7. Tack! Jättesnyggt jobb! Två superbra tips, dels bandet runt och dels kakelfogen. Jag gjöt av ett gigantiskt rhabarberblad men nerverna och en del bladveck lär samla vatten och ev kan det frysa sönder...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina- du får vända på det i vinter eller ställa det upp vid huset.
      //Helene

      Radera
  8. Så fint det ble! Jeg er imponert over alt du lager :)

    SvaraRadera
  9. Du är en hejare på att gjuta! Så jättesnyggt det blev! Jag fick också
    lust att gå ut och gjuta nånting! :)

    SvaraRadera
  10. Så snyggt! Avundas dig för din tid att göra lustfyllda saker, jag springer bara runt och försöker prioritera någorlunda rätt bland alla saker som jag måste och skulle vilja göra.
    Kram
    Marta

    SvaraRadera
  11. Herreje! Jag blir alldeles till mig! Så VANSINNIGT! snyggt!

    Får jag fråga dig angående behandling av betong? Har själv gjutit för några år sedan, men märker nu att de börjar erodera. Finns det någon ytbehandling man kan göra för att förhindra det?

    Tack för en mycket inspirerande inlägg!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anja - tack för den positiva kommentaren. Jag är absolut ingen expert på betong och har inte gjutit så länge. Man kan behandla ytan när som helst, men det är ju bäst om man gör det från början. Erosionen beror på många saker; om det står ute över vintern är det ju förstås mycket större erosionsrisk med frosten mm. Sedan är blandningen vid gjutningen en del i det hela också. Vissa sammansättningar håller bättre. Men det finns produkter att köpa i bygghandeln och på hobbyfirmor för att impregnera och de kan man ju lägga på när som helst bara det är rent och torrt. Titta bla på ws & company
      https://www.wsochcompany.se/ytbehandlingar-slip/ytbehandlingar-till-betong-och-sten/
      //Helene

      Radera