Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

fredag 24 februari 2017

Månadens bild - februari

Temat för veckans blommig fredag är "månadens bild". Det få bli bild på snökrokus Crocus tommasinianus. Inte för att bilden i sig är fantastisk utan för att det är fantastiskt att de har blommat hela februari. Blir det snö i februari brukar den blomma under eller genom snön. Såg den första i blom den 5 feb. och de blir bara fler och fler nu i ett blålila hav. Mycket tacksamma och spridningsvilliga. Har både arten och namnsorter. 

snökrikus

snökrokus

Fler tolkningar av månadens bild på blommig fredag här


23 kommentarer:

  1. Finast krokusen av alla, tycker jag. Här har den bara börjat visa sig lite försiktigt.
    Trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Den växten står på min lista för inköp! Jag har inte planterat lökväxter på många år men Crocus tommasinianus skall jag absolut plantera. Är det på hösten man sätter den i jorden?

    /Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag råkar ju gräva upp dem vid alla tider och petar bara tillbaka men man sätter dem på hösten normalt. Jag kan skicka en påse annars när det blir dags, har så mycket att jag slänger dem i skogen.
      //Helene

      Radera
    2. Slänger dem i skogen? Då kan du gärna slänga några till mig i stället! :) Jag har lite Crocus tommasinianus i min äng, men tar gärna emot fler. Kanske kan vi träffas på något TAG-möte när det närmar sig planteringsdags? I så fall kan du nog hålla utkik efter mina kommentarer på Gunillas blogg (även om det ofta blir alltför långt mellan gångerna) och kontakta mig den vägen.

      Radera
    3. Olle - ska absolut ta tillvara på lökarna, märker att det finns folk som skulle vilja ha. Har krukat upp ibland och försökt ge bort men intresset har varit svalt (men har inte haft med till TAG för jag så sällan där). Kan du skicka mig dina kontaktuppgifter till helene.torslanda@gmail.com så har jag dem.
      //Helene

      Radera
  3. Veldig fine krokus som blomstrer hos deg! Utrolig hvor tidlig det er :)

    SvaraRadera
  4. Där blir det bestämt ett inköp - vilken godbit! Den vill jag ha!
    Önskar dig en trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Snökrokus, då lärde jag mig något nytt. Helt fantastiskt.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  6. Har den blommat hela februari? Fantastiskt, mina snökrokus ( som också är en favorit och bara blir fler och fler med åren) har knappt kommit upp än. Lite orättvist.
    Trevlig helg
    Luna

    SvaraRadera
  7. En helt ny bekantskap för mig jag har inte hört talas om den.
    En sådan lök skulle jag vilja plantera i rabatten för jag tycker om blått.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  8. Jo då, bilden är fantastisk!! Jag kan inte sluta titta.
    Blomning i trädgården betyder så mycket så här års.
    Kram
    Marta

    SvaraRadera
  9. Dine crocus er meget flotte og har så fin en farve. Imponerende at de har blomstret næsten hele februar.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  10. Det är nog den tacksammaste krokus som finns :) Har inte kikat om mina är uppe och har knoppar men blommar vet jag definitivt att de inte gör. Härlig månadsbild :)

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  11. Tack för din snälla kommentar i min EFIT. Om du ser min blogg i webbläsarformat ser du i högerspalten en länk till alla mina glas- och keramikinlägg. Ja, till trädgårdsinläggen också! Så hittar du lätt mitt bidrag till Blommig fredag också.
    Hoppas att solen skiner hos dig också idag!
    (Och jag mejlar dig, för jag vill väldigt gärna ha lökar om du känner att du har för många!)

    SvaraRadera
  12. Det var verkligen inget fel på bilderna heller, men att ha dem blommande så tidigt är ju helt otroligt.
    Ha en mysig helg!
    /Anja

    SvaraRadera
  13. Grattis, våren har kommit till dig! Lika underbart varje år.
    Allt gott!

    SvaraRadera
  14. Snökrokus? Nån sån har jag inte och visste inte ens att det fanns!? Men kul att få veta och det är ju en stor fördel med att läsa bloggar :)

    Got to have!

    //Veronica-SandaCottage

    SvaraRadera
  15. Så underbart med Snökrokus i Februari en växt som jag aldrig hört talas om men passar fint som månadens bild.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  16. Åh, blommande snökrokus, så härligt! Den är tidig hos dig jämfört med hos mig. Här ligger det visserligen snö men mina som växer i gräsmattan brukar ändå inte komma upp förrän slutet av mars. Alltid lika välkomna!

    Önskar dig en skön söndag!
    /Anita

    SvaraRadera
  17. Vilka underbara blommor - måste skaffa mig några sådana till nästa år!

    SvaraRadera
  18. Ny-ydelig!
    Ser fram til at våren kommer hit.
    Ha en fin uke!

    SvaraRadera
  19. SÅ deilig å se vårblomster :) Da er det mildt hos deg med så tidlig blomster.

    SvaraRadera