Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

fredag 21 oktober 2016

Självlysande lönn

Nu är den japanska lönnen, Acer palmatum 'Osakazuki', magnifik. Det är nog en av de absolut rödaste lönnar som finns. Det tar några år innan den blir magnifikt röd. Äldre träd brukar vara stabilare på den punkten. Nu ser min ut som ett självlysande stopptecken. Den gröna avenbokshäcken bakom ger en fin kontrast. Trädet är ca 20 år nu.

Japansk lönn






På våren är den fräscht grön och den håller sig snygg hela sommaren med klart gröna blad och röda bladstjälkar. Fröskidorna blir röda genast när de kommer. 

11 kommentarer:

  1. Takk for tips! Jeg har mange Acer, men ikke den der. Fantastisk farge på den!
    Angående spørsmål om den Acer campestre, så klipper jeg den ikke. Den vokser omtrent som en ball :)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Åh så vackert blickfång i trädgården!
    Trevlig helg!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  3. Komplementærfarver så det brager. Fantastisk smukke røde blade, man kan kun blive i godt humør.
    God weekend!

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  4. Wow så tjusig den är där den kommer upp ur vegetationen, jag antar att du stammat upp den för att få den så fin.

    Jag förlorade min `Osakazuki´, har överhuvudtaget inte lyckats så bra med de japanska lönnarna men nu har jag vågat börja pröva igen. Den borde nog få en chans till här, den är otroligt vacker.

    SvaraRadera
  5. Sååå vacker ! Provade med att skicka efter frön ett år och sådde..blev så glad när det på vårkanten äntligen tittade upp något vilket jag naturligtvis vårdade mycket ömt !! Äntligen skulle jag få tre små egna japanska lönnar :) Det visade sig senare att det var tre björkfrön som hade grott i krukan Hahahah :D Så kan det gå... Men någon gång ska jag göra ett nytt försök med just denna för vem vill inte ha en så vacker lönn hemma !

    Kram

    SvaraRadera
  6. absolument splendide
    j'aime beaucoup les érables
    bon dimanche
    tendresse
    edith (iris) France

    SvaraRadera
  7. Tack för alla kommentarer. Den här frösår sig numera och jag har minst 20 fröplantor under. De är förstås inte sort äkta men nästan alla får den fantastiska, röda färgen på hösten.
    //Helene

    SvaraRadera
  8. Vilken superfin höstfärg den har! Roligt när de japanska lönnarna trivs.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  9. Hej fantastisk röd färg!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  10. Rödare än så kan det inte bli!
    /Anette

    SvaraRadera