Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

söndag 24 juli 2016

Vidjehortensia 'Annabelle'

Vidjehortensia, Hydrangea arborescens 'Annabelle', är mycket vacker nu. I det halvskuggiga läget vid stora träd lyser den upp fint. Hon har en tendens att luta sig åt sidorna så min dam har stöd. På två sidor lutar hon sig mot en låg häck och på de andra två har jag satt tillfälliga stöd nu när hon blommar. Det finns en ny sort som skall vara bra och stadig, 'Incrediball' men jag har inte provat den.
'Annabelle' håller sig bra i vas också och det behövs bara en kvist, men tar man fler blir det ett väldigt maffigt arrangemang. Hon startar som grönvit och går över till rent vit.

vidjehortensia


vidjehortensia

vidjehortensia


5 kommentarer:

  1. Helt underbar ! Älskar ju vita blommor :) Kanske vore något att prova uppe vid den blivande dammen sedan ..Ska de ha surjord ? Rhododendronjord ? :)
    Hoppas vi får någon åskskur idag för nu är det olidligt här :(
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Så vakker hun er! Hortensia er så fine på ettersommeren.

    SvaraRadera
  3. Elisabeth - tror inte att just vidjehortensia är så kinkig med surjord.

    SvaraRadera
  4. Är ju så snygg! Ska byta ut mitt elände som blommar på fjolårsskotten.

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Så snygg! Och stor... min lilla är inte alls så vacker än, men jag hoppas den växer till sig om ett år eller två. :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera